ایده های تولید و اجرای تبلیغات

چاپ دیجیتال کاتالوگ

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

در این مقاله سعی می کنیم شما را با انواع روش های چاپ کاتالوگ، مخصوصا چاپ دیجیتال کاتالوگ آشنا کنیم، چه زمانی باید از چاپ دیجیتال کاتالوگ استفاده کرد؟ آیا چاپ دیجیتال کاتالوگ به صرفه است، چاپ دیجیتال هر کاتالوگ چقدر هزینه دارد؟ بهترین زمان برای چاپ دیجیتال کاتالوگ و ... موضوعات بحث ما در این مقاله هستند. شما می توانید برای چاپ دیجیتال کاتالوگ های خود از خدمات چاپ دیجیتال شرکت تبلیغاتی طرح هرم نیز بهره مند گردید.

چاپ دیجیتال کاتالوگ

 

هر چه کاتالوگ ها، طراحی و چاپ بهتری از لحاظ بصری و محتوایی داشته باشند مصرف کنندگان و مخاطبان بیشتر جذب آن‌ها شده و به بررسی محصولات می پردازند. فرض کنید قرار است محصول یک شرکت را در یک کاتالوگ معرفی کنید، کاتالوگ می تواند به طور اختصاصی فقط روی همان محصول تمرکز داشته باشد و شاخ و برگ اضافی در رابطه با دیگر خدمات و محصولات ندارد حال  هر چه این معرفی ساده تر، همراه با عکس و محتوای جامع تر باشد، انتخاب مشتری نیز راحت تر خواهد بود.مرحله چاپ کاتالوگ طرح هرم  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چقدر که کیفیت چاپ کاتالوگ بالا باشد در جذب مخاطبان بیشتر تأثیر می گذارد. با وجود رقبای بسیار زیادی که امروزه در حوزه های مختلف وجود دارد، کاتالوگ حرفه ای اهمیت زیادی پیدا کرده است. اگر یک کاتالوگ به صورت حرفه ای چاپ شود، مشتریان بهتر می توانند با آن ارتباط برقرار کنند و در نتیجه آن محصول و برند را بهتر دنبال می کنند. در واقع یک چاپ خوب است که طرح حرفه ای یک کاتالوگ را به زیبایی نشان می دهد. چه بسیار طرح هایی که در زمان چاپ از بین رفته و از کیفیتشان کاسته شده است. چاپ کاتالوگ حرفه ای بستگی به طراحی آن دارد و هرچقدر که طراحی بهتر باشد کیفیت چاپ آن نیز بالا می رود، البته کاتالوگ های دیجیتال نیز مانند کاتالوگ های چاپی از کیفیت طراحی بسیار خوبی برخوردار هستند.

 

چاپ دیجیتال کاتالوگ

 

  برای داشتن کیفیت بالای چاپ در کاتالوگ های دیجیتال قبل از انجام عمل چاپ، نکات زیر به دقت بررسی می شود:

۱- فایل به صورت سی ام وای کی(cmyk) شده باشد

۲- نیم سانت از هر طرف باید خط احتیاط برش رعایت شده باشد

۳- تعداد صفحه ها ضریب ۴ باید باشد یعنی مثلاً ۴ صفحه، ۸ صفحه، ۱۲ صفحه و

۴- فایل با فرمت عکس (dpi300) باید ارائه شده باشد تا کیفیت چاپ عکس پایین نیاید.

 

چاپ دیجیتال کاتالوگ

 

انواع چاپ کاتالوگ 

معمولاً چاپ کاتالوگ  به دو طریق چاپ دیجیتال و چاپ افست سفارش داده می شود. در هر کدام از این روش های چاپ مزایا و معایبی نهفته است. معمولاً هنگامی که تیراژ کاتالوگ  بالاتر از 200 عدد باشد، برای چاپ آن از روش افست استفاده می کنند. زمانی که تعداد کاتالوگ کم باشد یا چاپ آن فوری باشد از روش چاپ دیجیتال کاتالوگ استفاده می کنند. در ادامه مقاله چاپ افست کاتالوگ دیجیتال و چاپ دیجیتال کاتالوگ دیجیتال را بررسی می کنیم. برای چاپ دیجیتال کاتالوگ باید بر اساس اندازه کاتالوگ از کاغذ و ماشین چاپ مناسب استفاده نمود، از مزایای چاپ دیجیتال کاتالوگ مشاهده آنی نتیجه چاپ است، امروزه دستگاه های چاپ دیجیتال پیشرفت چشمگیری کرده اند و از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار هستند. سرعت بالای چاپ، کیفیت مناسب و قیمت پایین برای تیراژ های کم این چاپ را بسیار مقرون به صرفه نموده است.

چاپ افست کاتالوگ 

چاپ افست کاتالوگ دیجیتال بر پایه مدل رنگ CMYK  به کار برده می شود. در این مدل هر رنگی که روی کاغذ چاپ می شود به صورت جداگانه بوده و میزان وضوح کاتالوگ بالا خواهد بود.  در این مدل چاپ کاتالوگ، جلا و شفافیت زیادی وجود دارد. چون از کنترل های کامپیوتری در مدل چاپ افست کاتالوگ استفاده می شود رنگ ها خیلی زود روی کاتالوگ منعکس می گردد و نیازی به کنترل کردن برای به هم خوردن رنگ ها نخواهد بود. چاپ کاتالوگ افست هم به شکل اختصاصی و هم عمومی صورت می گیرد. کاتالوگ های تک برگی را می توان با شیت افست عمومی نیز چاپ کرد. البته نوع اختصاصی چاپ افست کاتالوگ به دلیل کیفیت بالایی که دارد بیشتر مورد توجه شرکت های بزرگ خواهان کاتالوگ قرار می گیرد. در چاپ افست کاتالوگ به دلیل اینکه دور ماشین چاپ 5000 عدد می‌باشد، تعداد مورد نیاز مشتری هرچه به این عدد نزدیک‌تر باشد قیمت هر عدد ارزان‌تر خواهد بود، چون هزینه ثابت یک دور ماشین چاپ را با هر تیراژی پرداخت می‌کنند. به همین دلیل چاپ دیجیتال کاتالوگ ها در تیراژ پایین پیشنهاد می شود.

 

چاپ دیجیتال کاتالوگ

 

چاپ دیجیتال کاتالوگ 

برای انجام چاپ دیجیتال کاتالوگ از پرینترهایی تحت عنوان پرینترهای لیزری استفاده می شود. که زمان کمتری را نسبت به دیگر چاپ ها به خود اختصاص می دهد.  برای چاپ دیجیتال کاتالوگ معمولاً دو سایز پیشنهاد می شود، سایز A4 و سایز A5 . کاتالوگ های 3  Aهزینه چاپ بالاتری نسبت به دو سایز A4 و  A5 دارد. تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و چاپ افست در استفاده نکردن از بلیت‌های چاپ است، که در نتیجه مراحل آماده سازی پیش از چاپ را متحول کرده است. در چاپ دیجیتال کاتالوگ ، پلیت های چاپ به پرینتر ها تبدیل می شوند و یک طرح دیجیتال کاتالوگ را با استفاده از چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهر افشان حرفه ای پرینت می شوند. طرح های کاتالوگ دیجیتال اگر ویژگی های بالا را داشته باشد با بالاترین کیفیت فرایند چاپ دیجیتال را انجام می دهند.

 

چاپ دیجیتال کاتالوگ

 

در چاپ دیجیتال کاتالوگ چاپگرهای جوهرافشان و لیزری (به عنوان مهم‌ترین دستگاه های چاپ دیجیتال) تونر را بر روی انواع سطوح همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، چوب، کانواس یا بوم، شیشه، فوم، سنگ و چاپ می کنند. از مهم‌ترین ویژگی هایی که حین فرایند چاپ دیجیتال کاتالوگ  رخ می دهد این است که، جوهر یا تونر مانند شیوهها‎‎‎ی سنتی به داخل کاغذ نفوذ نمی‌کند، بلکه یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می‎‎‎گیرد. در برخی از سیستمها‎‎‎ی پیشرفته تر فرایند دیگری اضافه کرده اند که طی آن امکان تثبیت فایل چاپ شده وجود دارد. به این صورت که بر روی سطح چاپی از مواد پوششی (توسط فرآیندهای حرارتی یا تابش یو وی)، استفاده می کنند. امروزه دستگاه های ‏دیجیتال می توانند ما را در ‏کم ترین زمان و با بالاترین کیفیت، صاحب یک کاتالوگ حرفه ای کنند.

هزینه طراحی و چاپ کاتالوگ های دیجیتال

کاتالوگ ها برای شرکت های تجاری هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت اهمیت بسیار زیادی دارد. هزینه های چاپ کاتالوگ های دیجیتال فقط مربوط است به هزینه های چاپ می شود. کاتالوگ های دیجیتال چون از قبل طراحی شده اند و صفحه بندی شده اند تنها فایل کاتالوگ های دیجیتال برای فرایند چاپ آماده می شوند.

 معمولاً قیمت چاپ کاتالوگ در بر اساس نوع کاغذ، گرماژ کاغذ، انتخاب روش چاپ، دستگاه چاپ و مرکب، خدمات پس از چاپ و مرحله صافی و ... تعیین می گردد. با وجود رقبای بسیار زیادی که امروزه در حوزه های مختلف وجود دارد، کاتالوگ حرفه ای و با کیفیت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.