مقالات ویژه

طراحی و چاپ کاتالوگ

  • نویسنده: سعید هدایتی
  •     
  • :تاریخ

 

کاتالوگ(نمونه کارها) در فرهنگ لغت زبان انگلیسی به فهرستی گفته می شود که کالاهای قابل خرید یا خدمات قابل عرضه از سوی یک شرکت، کارخانه مرکز پخش، فروشگاه و ... را عرضه می دارد.

امروزه کاتالوگ ها در فرآیند تجارت و کسب و کار نقشی عمده و بسیار تعیین کننده دارند. در واقع کاتالوگ از مظاهری است که یک شرکت می تواند روزآمد بودن و همه فن حریف بودنش را به رخ  بکشد. شرکت تیلیغاتی طرح هرم با طراحی و چاپ کاتالوگ همه اطلاعات لازم و کافی را در مورد فعالیت شما با تشریح همه جزئیات در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. شرکت تیلیغاتی طرح هرم با طراحی و چاپ کاتالوگ همه اطلاعات لازم و کافی را در مورد فعالیت شما با تشریح همه جزئیات در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت رخبام

(طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت رخبام)

طراحی و چاپ کاتالوگ

بر طبق فرهنگ لغت کاتالوگ را نیز می توان در جایگاه یک فعل نیز به کار برد. در چنین مواقعی کاتالوگ به معنای تهیه لیستی از یک سری کالا به کار می رود.

یک شرکت می تواند از کاتالوگ برای دادن اطلاعات کافی، لازم و وافی بهره گیرد. آنها می توانند لیستی از محصولات تولیدی خودشان را در خدمت این گروه از مشتریان عرضه کنند.

این عرضه می تواند اطلاعات لازمه برای کالاهای مختلف، یا رده های مختلف قیمت را پوشش داده، و مشتریان شما را بیش از پیش نسبت به تنوع محصولاتی که شما دارید آگاه کند.

کاتالوگ ها می توانند با اهداف آگاهی بخش و آگاهی دهنده نیز عرضه شوند. آنها قادرند تا گفته ها، دستورات و آموزش های لازم را برای مدیریت و هدایت کالا آن هم به شکل ساده و کم حجم عیان کنند.

کارخانجات تولید کننده می توانند در عرضه به مشتریانشان آموزش های مفید و کاملی به شکل مختصر و مفید عرضه کنند.

به همین سبب چند کاغذ کم حجم می توانند بار زیادی از روی دوش کارشناسان بردارند و سوالات مشتریان را با پاسخ مناسب جواب دهند.

بسیاری از مراجعات بی دلیل و بیهوده به سادگی رفع می شود و خریداران شناخت بیشتری از ابزار خریداری شده به دست می آورند.به طور کلی کاتالوگ ها با هدف بازاریابی و تجارت در دسترس عموم مردم اعم از مشتریان و توزیع کنندگان قرار می گیرند.

کاتالوگ ها چه مزایایی دارند؟

کاتالوگ ها همیشه ابزار کارآمدی در جهت جلب توجه کسانی هستند که قصد خرید را دارند اما جز مشتریان مستقیم به حساب نمی آیند. (منظور مشتریانی هستند که تمایل بالقوه ای برای خرید دارند اما هنوز قصد آن را ندارند)

گروهی از مشتریان وقتی یک محصول خریداری شده را در کاتالوگ ببینند ممکن است نگاهشان به محصولات دیگر نیز بیفتد، و مشتریان بزرگتر، جدی تر  و وفادارتری شوند. بیشتر بخوانید : طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ

کاتالوگ ها خرید را به شکل دومینوواری افزایش می دهند، مشتری کالای فعلی شما می تواند به واسطه همین کاتالوگ ها مشتری بعدی کالاهای دیگرتان شود.

اقناع کنندگی یک تصویر در کاتالوگ همراه با یک خط توضیح شاید بیش از ده ها خط، چند صحفه نوشته یا هزاران کلمه باشد.

کاتالوگ ها ابزار خوب و مناسبی به منظور و با هدف انتقال تصاویر هستند و همه ما می دانیم معجزه تصویر در چه حد است.

همه مشتریان به هنگام خرید کالا توجهشان را به دو چیز معطوف می کنند. قیمت کالا و ویژگی های آن.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت چوب کات

(طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت چوب کات)

وقتی از ویژگی های محصول صحبت می کنیم از مزایا و معایب کالا صحبت می کنیم. یک فرد خریدار بسیار به این موضوع اهمیت می دهد که در قبال پول پرداخت شده اش چه چیزی تحویل می گیرد.

این کاتالوگ ها اطلاعات و مشخصات کلیدی محصولات را در قالب، اعداد، رنگ ها و... انتشار می دهند و این انتشار موجب اگاهی بیشتر مشتری از محصول خریداری شده می شود.

از دیگرسو این کاتالوگ ها مزیت دیگری هم دارند،آنان به مشتریان شما کمک می کنند تا فرصت مقایسه خوبی به دست آورند. مقایسه محصول خریداری شده با محصولات مشابه. کاتالوگ ها فهم صحیحی از نقش قیمت در محصولات می دهند. مشتری شما می تواند بفهمد در صورت اضافه و کم کردن این هزینه ها چه کالاهای مشابه یا متفاوتی را می تواند بخرد.

کاتالوگ ها می توانند ویژگی های جزئی محصولات را در دل خود داشته باشند. مثلا اگر فردی به هنگام خرید موبایل کیفیت دوربین گوشیش برایش اهمیت بسیاری داشته باشد، می تواند با استفاده از همین کاتالوگ ها گزینه ای را انتخاب کند که در راستای اهداف و برنامه هایش باشد.

کاتالوگ ها می توانند توسط رابط میان کارخانجات و مشتریان یعنی توزیع کنندگان خریداری و سپس عرضه شوند. با چنین شیوه ای این سه گروه بی انکه یکدیگر را ببینند توسط کاغذ های سبک و کم حجم چاپخانه ها با یکدیگر پیوندی سازنده برقرار می کنند که به نفع تولید کننده، عرضه کننده و مشتری است.

چه کسانی کاتالوگ ها را تولید می کنند؟

امروزه حتی حضور کاتالوگ های الکترونیکی هم نتوانسته مانع از آن شود که کاتالوگ های کاغذی سلطه و هژمونی خود را در بازار از دست دهند. کاتالوگ ها در میان ده ها محصولی هستند که چاپخانه ها و مراکز انتشاراتی تولید و به داخل بازار عرضه می کنند.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت پترو سازه - زرین سوله

( طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت پترو سازه - زرین سوله)

برای تولید کاتالوگ(نمونه کارها) مورد نظر خود، فقط کافیست هدف گذاری های خود، زمینه کاری مد نظر، متونی که برای کارتان مفید است، نوع کاغذ طراحی و اجرای خود را انتخاب کنید.

شما با دادن این اطلاعات می توانید مسیر درست و مفیدی را برای چاپخانه هایتان ایجاد کنید. البته گروهی از کارفرمایان ترجیح می دهند که صفر تا صد ایجاد یک کاتالوگ را به دیگران بسپارند. در این لحظات آنها می توانند طراحان، نویسندگان، ایده پردازان و مطلعین مختلفی را انتخاب کنند و کارهایشان را در اختیار آنان قرار دهند. در این شرایط این افراد که از قضا نیروهای متخصصی هستند بسته به افکار، آرا، اندیشه ها و هدف گذاری های شما متون شما را می نویسند، رنگ هایش را انتخاب می کنند، طرح ها را طراحی می نمایند و ابعاد و انواعی را که برای کار شما از همه مناسب تر است را در خدمت شما قرار می دهند.

پس کارفرمایان باید توجه داشته باشند که، چاپ و طراحی کاتالوگ(نمونه کارها)) امری موثر و مفید است. این تاثیر و فایده در بازاریابی، تبلیغات و اطلاع رسانی خودش را نشان می دهد.

چاپخانه ها و طراحان می توانند کاتالوگ ها را بسیار بهینه، مفید و آبرومند عرضه کنند.

طراحی کاتالوگ

طراحی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل خلق یک چیز جدید است. به همین دلیل است که طراحان در شمار متخصصان محبوب و پر مراجعه دنیای امروز جای گرفتند، طراحی مراحل گسترده و متعددی دارد از انتخاب ابعاد گرفته، تا انتخاب رنگ پس زمینه ، انتخاب تصویر به کار رفته، انتخاب قلمی که نوشته ها با آن انجام شوند، نسبت نوشته ها با تصاویر و ده ها مورد دیگر تمام چیزهایی است که طراح باید به آن بیاندیشد.

فراموش نکنید طراحی کاتالوگ بسیار پیچیده تر از طراحی کارت های ویزیت، اعلامیه و... است. کاتالوگ ها شبیه کتابچه ها هستند و این موضوع یعنی شما وظیفه طراحی یک کتاب را دارید و مسئولیت فرد طراح مثل موارد ذکر شده در بالا محدود به یک صفحه نیست. حتی از طراحی کتاب هم سخت تر است چرا که هر صفحه طراحی مخصوص به خود را می طلبد، این ضرورت باعث می شود که طراح برای هر صفحه طرح جدید و نوآورانه ای را از خود عرضه کند. البته این طرح ها باید با طرح های به کار رفته در سایر صفحات همخوانی، یکسانی و هارمونی داشته باشد.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت کاترین

( طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت کاترین )

گاهی پیدا کردن تصاویر مناسب با کالاها که همسو با کار طراح باشد سخت است. گاهی شما باید به خاطر تصاویر طرح را عوض کنید. اینها عواملی هستند که طراحان به آن توجه می کنند. اما پس از آنکه کار طراح تمام شد نمود بیرونی آن اهمیت بسیار زیادی می یابد. این اهمیت بسیار زیاد در تاثیری که روی چشم مخاطبین و بینندگان می گذارد دیده می شود. تصویر طراحی شده و گیرایی آن در تحریک و تهییج مخاطب به خرید بسیار موثر است.

طراحی خوب می تواند شمایی کلی به مخاطب دهد، این شمای کلی مخاطب را با محصول خریداری شده، و نحوه کارایی آن و ظاهر یا نمود بیرونی محصول آشنا می کند. مثلا فرض کنید ما کاتالوگی را در عرصه دکوراسیون خانگی عرضه کنیم، مخاطب می تواند محصول خریداری شده اش را روی دیوارهای خانه تصور کند. وقتی ما در طراحیمان آن را نزد شما یا در پیش چشم شما نشان دهیم شما می توانید با شناخت دقیقتر و درست تری خرید را انجام دهید.

انتخاب رنگ ها بایستی مناسب زمینه کاری کارفرما و متناسب با نوع محصولی باشد که به سمت بازار روانه و عرضه شده است. مثلا محصولاتی نظیر شیرآلات باید به رنگی عرضه شوند که تداعی گر آب باشد. یا مایعات و نوشیدنی هایی مثل نوشابه باید در کاتالوگ هایشان و رنگ های به کار رفته خودشان را نشان دهند.

طراحان به مسائلی مثل ابعاد یا جنس به کار رفته در طرح نیز اهمیت می دهند.آن ها سعی می کنند جنس و طرحی را انتخاب کنند که هم در محضر مشتریان چشم نواز باشد و هم محصولات عرضه شده را به خوبی و با زبان تصویر توضیح دهد و توصیفشان کند.

در طراحی کاتالوگ ها بیش از سایر ملزومات تبلیغاتی از طراحی سه بعدی استفاده می شود، طراحی سه بعدی شبیه سازی بسیار خوب و مناسبی از واقعیت را درخود انجام میدهد. این گونه خاص از طراحی شناخت بسیار خوب و مناسبی از ظاهر محصول به ما می دهد و از سوی دیگر ما میتوانیم محصولمان را در جایگاه هایی که قرار می گیرد بررسی کنیم.

اکنون طراحان در طراحی کاتالوگ(مقالات مرتبط) هم از ابزار سنتی تری مثل قلم و کاغذ استفاده می کنند، هم ابزارآلاتی نظیر برنامه های کامپیوتری مانند فتوشاپ، کورل ، ادوب ایلسوتریر، اتوکد و تری دی مکس را به کار می برند تا محصول مفید و مناسبی برای مشتریان و کارفرمایانشان عرضه کنند و ارتباط تصویری خوب و مساعدی با مشتریانشان به وجود آورند.

عکاسی صنعتی برای کاتالوگ

همانطور که در بالا توضیح دادیم هر کاتالوگی می بایست در دل خود ده ها عکس و تصویر داشته باشد، این عکس ها و تصاویر نقش بسیار تعیین کننده ای در طراحی کاتالوگ دارند و به طراح نیز جهت می دهند.

 

عکاسی صنعتیعکاسی صنعتی

 

به همین سبب طراحان محکومند که از عکس کالاها و محصولات مرتبط استفاده کنند. اساسا کاتالوگ ها یک وسیله تصویری می باشند، یعنی با تصویر هویت پیدا می کنند پس با این وجود آنها همیشه به عکاس هایی نیاز دارند.

اما چه نوعی از عکاسی می تواند نیاز لازم برای طراحان کاتالوگ را تامین کند؟ در این بین می توان به عکاسی صنعتی اشاره کرد.

در تعریف عکاسی صنعتی می توان گفت که عکاسی صنعتی نوعی از عکاسی است که به منظور تبلیغ یک کالای خاص یا بازاریابی برای یک کالای خاص انجام می گیرد. پس با این حساب عکاس صنعتی می بایست کالایی را که قرار است در کاتالوگ مورد استفاده قرار گیرد انتخاب کند و آن را بیابد. او پس از یافتن کالا با دوربین خود و بر مبنای آموخته ها و تجربیاتی که در گذر زمان اندوخته است عکس می گیرد.

 

عکاسی صنعتی محصولا مارلینو

( عکاسی صنعتی محصولا مارلینو )

 

وقتی از عکاسی صنعتی برای کاتالوگ ها صحبت می کنیم، باید این موضوع را بررسی کنیم که تصویر روی کاتالوگ به چه صورت می افتد، حتی ما می توانیم به این موضوع بیاندیشیم که این تصاویر کنار نوشته ها چگونه خواهند بود. یا آیا این تصاویر توضیحات خوبی برای این نوشته ها هستند؟

همه این مسائل در کنار مسائل همیشگی عکاسی، نظیر نورپردازی، زاویه دوربین  و ... مسائلی هستند که به هنگام گرفتن یک عکس می بایست به آن توجه شود.

عکاسان صنعتی به خودی خود به اهمیت کار خود واقفند، آنان می دانند که باید کارشان را به بهترین نحو انجام بدهند چرا که کار آنها کاریست نیازمند هوش انسانی و به قدرت تصمیم گیری فرد عکاس وابستگی شدیدی دارد.

عکاسان صنعتی با توجه به سایز احتمالی عکس و قدرت دستگاه های چاپ کیفیت ابعاد و مقیاسش، عکس مورد نظر را انتخاب می کنند و آن را روانه اتاق طراحان می کنند.

اصلاح رنگ و روتوش  عکس برای کاتالوگ

وقتی عکاس ها عکس های خام را به سوی طراحان می فرستند در می یابند که هنوز عکس ها مناسب  نیستند و برای قرار گرفتن روی کاتالوگ ها نیازمند تغییرات و اصلاحات بسیاری می باشند. چرا که آن عکسی که با دوربین عکاسی گرفته می شود نمی تواند با همان ظاهر و همان ویژگی ها روی کاغذ رود.

گاهی این تغییرات تصاویر می توانند آن ها را فانتزی کند، فانتزی کردن عکس می تواند در تبلیغاتی که از محصول می شود نقش بسیار مفید و موثری داشته باشد. این مفید و موثر بودن عاملی خواهد بود که همسو با کارکرد و فلسفه وجودی کاتالوگ ها یعنی تصویرمحوری آنها است.

آراستن و پیراستن تصویر می تواند در اقناع کنندگی محصول برای مشتری تاثیر مثبت و زیادی بگذارد. چرا که همه ما می دانیم این امکان وجود دارد که مخاطب با دیدن یک تصویر تمایلش برای خرید بیش از پیش افزایش یابد.

فلذا با عنایت این ویژگی ها می توانیم دریابیم که اهمیت کار روتوش کاران تا چه میزان بالا است.

 

 

اصلاح رنگ و روتوش عکس  برای کاتالوگ مارلینو

( اصلاح رنگ و روتوش عکس  برای کاتالوگ مارلینو )

 

 روتوش برای عکس حکم عمل جراحی برای بدن را دارد. روتوش آسیب ها، ایرادات و نواقص را رفع می کند و ترمیم می بخشد و عکس را می تواند به خوبی روز اولش کند. روتوش می تواند بسیاری از نا همواری ها، نا ملایمتی ها، پستی ها و بلندی های کار را رفع کند.

چهره انسان ها را دگرگون کند، آن ها را زیباتر از قبل نشان دهد( به همین خاطر در تبلیغ عمل های زیبایی بسیار کاربرد دارد.) حتی می تواند در تبلیغاتی که به ایجاد تغییرات ظاهری مربوط هستند نقش موثری ایفا کند. با توجه به همه این عوامل و جمیع جهات روتوش یک کار ضروری برای ساخت یک کاتالوگ(نمونه کارها) است.

اصلاح رنگ هم یکی دیگر از عواملیست که در بهبود عکس ها کاربرد دارد. گاهی این اصلاح رنگ به علت نواقص کاری است که عکس بردار به هنگام گرفتن عکس انجام داده و گاهی به علت تغییراتی که برای فرار از واقعیت لازم است انجام می شود.

ممکن است در کار زمان هایی پیش بیاید که رنگ های طبیعی به تداخل با زیبایی محیطی منجر شوند. اینجور مواقع ما از رنگ و حالت طبیعی آنها فرار می کنیم. پس اصلاح رنگ گزینه خوب و مساعدی برای همه ما خواهد بود.

در این مواقع ویرایشگرهای عکس به کار شما خواهند آمد، آنها با روتوش های لازم و اصلاح رنگ عکس ها را آماده قرارگیری در کاتالوگ ها می کنند.

تولید محتوا

در دنیای امروز و با پیشرفت سایت ها و رسانه های مختلف نمی توان از معجزه کلمات غافل شد، انسان امروز انسانیست که ارتباط بیشتر با هم نوعان خودش دارد، افزون بر این، عموم انسان ها در شرایط کنونی سواد خواندن و نوشتن را دارا می باشند.

با توجه به این عوامل و جمیع جهات به ضرورت وجود نوشته ها در کاتالوگ ها پی می بریم.

بارها گفته شده است که کاتالوگ ها بیشتر کارکرد تصویری دارند اما این به آن معنا نیست که از اهمیت و تاثیر مستقیم نوشته ها روی ذهن خریداران و مخاطبان صرف نظر کنیم. هر چند که تصویر ارتباط نخستین را با بیننده برقرار می کند اما برای ارتباطات آتی، درک عمیق تر و آشنایی بیش از پیش با ویژگی ها و جزییات محصول به نوشته ها نیاز است.

نوشته ها می توانند به منظور مطلع کردن، ترغیب کردن یا اقناع کردن به کار روند و مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل می توان گفت که تولید محتوا امریست تخصصی و کاتالوگ ها به مانند کتاب ها با محتواهایی زیادی درگیر هستند.

این محتواها می توانند در مورد جزییات یک محصول، مزایا کالا یا معایب آن، نوشته شود یا با دادن اطلاعات لازم کالاها را به هم مربوط کنند. این دست از محتواها می توانند برای مقایسه کالاها با یکدیگر نوشته شوند.

نویسندگی کاتالوگ ها بر خلاف نویسندگی کتاب ها یا پایان نامه ها خیلی به متون به هم پیوسته و طولانی نیاز ندارد. نویسنده کاتالوگ ها باید مختصر مفید و موثر بنویسد. او باید در چند خط یا نهایتا یک صفحه مطلب تاثیرگذار خود را آمده کند و در اختیار مشتری قرار دهد.

این تفاوت موضوعی چیزیست که نویسندگی کاتالوگ را به خلاقیت و ایده پردازی بیشتری نیازمند می کند. نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل بود ضرورت پیوند متن و تصویر در کاتالوگ هاست. متنی که محتوانویس از خود تولید می کند باید ارتباط و همسویی خاصی با تصاویر ارائه شده داشته باشد.

هر چه این ارتباط و همسویی بیشتر شود، (همسویی میان عکس و تصویر) متن مفید تر و موفق تر است.

تولید کنندگان محتوای ویژه کاتالوگ(نمونه کارها) همواره دقت دارند که متنی را بنویسند که با  جملات کوتاه( گاهی شبه جملات) و اعداد رقم در کوتاه ترین مدت روی مخاطب تاثیر بگذارد. واقعیتی که نباید آن را از یاد برد این است که مخاطبان خیلی مخاطبان پر حوصله ای نیستند و نیامده اند که در میان نوشته های شما اطلاعاتی که برای زندگیشان سرلوحه شود را یافت کنند. پس به همین سبب ساده بنویسید، مختصر و مفید و دقیق و نکته سنج.

ویرایش و غلط گیری کاتالوگ ها

حتی زیرک ترین، دقیق ترین و ریزبین ترین نویسندگان هم اشتباهاتی در کار خودشان دارد. زمانی که نویسنده تمرکز خود را وقف مفهوم می کند فرصت توجه کردن به علائم نگارشی، قواعد ساختاری زبان را از دست می دهد. گاهی دانسته ها و آگاهی های نویسندگان نسبت به موضوع تولید شده کافی نیست و گاهی ممکن است که اطلاعات همسو با هدف گذاری تولید کننده و کارفرمای کاتالوگ ها نباشد.

در چنین مواقعی ویرایش محتواها اهمیت بسیاری می یابد. ویرایش محتوا به ذهنی نیاز دارد که با خود محتوای تولید شده فاصله داشته باشد. این فاصله باعث می شود ایرادات،مزایا و معایب یک نوشته بیشتر و بهتر در چشم بیاید.

به همین دلیل ویراستار ها در مرحله بعد تولید محتوا، محتواها را آراسته و پیراسته می کنند. این آراستگی و پیراستگی متون را اماده چاپ می کند و کاتالوگ را یک قدم به تولید و بهینگی نزدیک تر می کند.

ماکت سازی

ماکت شمای کوچک مقیاسی است که ممکن است ما از یک تصویر ببینیم، ماکت ها یک شبیه سازی عینی از چیزی هستند که قرار است در آینده چاپ شود. به لطف همین ماکت ها ما می توانیم در مقیاس کوچک تر عیوب و نواقص این اشکال و کالاها را ببینیم. ما می توانیم با شبیه سازی در مقیاس کوچک تر از آنچه که قرار است در مقیاس بزرگ رخ دهد آگاه شویم و هزینه زیاد یک چاپ شکست خورده را نیز نپردازیم.

در چنین شرایطی ماکت ها کاربرد بسیار زیادی برای همه دست اندرکاران چاپ دارند چرا که آنها می توانند خروجی کار خود را خارج از دنیای مجازی،تجسمی و انتزاعی و در دنیای واقع ببینند.

وقتی شما خروجی یک کار را در دنیای واقع با شبیه سازی همان کار در دنیای مجازی مقایسه می کنید در می یابید که چه تفاوت های بنیادینی ممکن است به وجود آید.

به بیان دیگر حتی عمیق ترین و جدی ترین شبیه سازی ها از پیش بینی آن چه که در عالم واقع رخ خواهد داد ناتوان خواهند بود. چه بسا طرح ها و تصاویری ایجاد شوند که روی صفحه کامپیوتر بسیار زیبا و دلنواز به نظر بیایند اما همین که به چاپ برسند بسیار متفاوت و دگرگون شده به نظر آیند.

از آنجا که مخاطبین و مشتریان شما با فایل چاپی سر و کار خواهند داشت، زیبایی غیر چاپی محصول کمترین اهمیتی نخواهد داشت. فقط زیبایی چاپیست که اهمیت دارد.

نکته بسیار مهمی که ماکت ها برای شما آشکار می کنند شکل گیری طرح و تصویر روی جنس کالا و روی فرم بندی از پیش تعیین شده است. ساختار نرم افزاری اعم از طرح و نوشته وقتی روی ساختار سخت افزاری یعنی جنس و فرم که قرار می گیرد می توان درک عمیقتری از آن به دست آورد.

بسیاری از محصولاتی که قرار است توسط کاتالوگ تبلیغ و عرضه شوند یا به نمایش در آیند، نمی توانند در ابعاد واقعی خود آن طور که در دنیای بیرون هستند روی کاتالوگ نشان داد.

فلذا باید تغییری در ابعاد اینان ایجاد کرد. مثلا تصور کنید که می خواهیم روی یک کاتالوگ گردشگری برج ایفل را به نمایش بگذاریم. یا در یک مورد دیگر یک خودرو مثل تریلی هجده چرخ روی کاتالوگ ما قرار گیرد. ما میبایستی اینان را در ابعاد متناسب با ابعاد، فرم و قالب کاتالوگ که همسو با زیبایی محیطی شکل گرفته در طراحی باشد سوار کنیم.

با عنایت به تمامی این موارد باید مرحله ماکت سازی را در فرآیند خلق یک کاتالوگ جدی بگیریم.چرا که به افزایش زیبایی و بازده محصول ما کمک شایانی می کند.

فرم بندی کاتالوگ ها

وقتی از کاتالوگ صحبت می کنیم شاید فرم بندی به نظر مهم نیاید، اما این تصور کاملا اشتباهی است. به طور کلی می توان گفت کاتالوگ ها در همین فرم بندی ها سر و شکل خود را به دست می آورند.

فرم بندی مرحله ایست که چاپخانه ها بعد از طراحی انجام می دهد و محصول مورد نظر را در آغاز تولید قرار می دهند. فرم بندی قالب کالا را مشخص می کند و حاصل کار طراحان را روی خود سوار می کند.

 

فرم بندی گاتالوگ طرح هرم

( فرم بندی گاتالوگ طرح هرم ) 

 

 نحوه فرم بندی یک محصول از سوی چاپخانه داران می توانند متفاوت و به طرق مختلفی باشد. ابعاد محصول طراحی شده، نوع طراحی ، موضوع طراحی ، جنسی که قرار است استفاده شود دو رو یا تک رو بودن محصول، همه و همه از عواملیست که مرحله فرم بندی ممکن است از آن متاثر شود.

سایز و نوع کاغذ جز عواملیست که در فرم بندی تاثیر به سزایی دارد. اینکه کاغذ به کار رفته سایز A4 یا A5   است روی فرم بندی تاثیر می گذارد. طول و عرض محصول، بزرگی و کوچکی آن یا شاید تعداد صفحات و مطالب همه روی فرم بندی تاثیر گذار باشند.

با عنایت به همه این عوامل چاپخانه ها ساختار، فرم و ابعاد محصول مورد نظر را انتخاب می کنند. همواره در انتخاب فرم سعی می شود که بهترین و مناسب ترین فرم انتخاب گردد. فرمی که تاثیر بصری موثر کافی و وافی را در مخاطبین و مشتریان نیز داشته باشد.

چه نوع چاپی را انتخاب کنیم.

همانطوری که همه به خوبی می دانید، محصولات چاپی به دو شکل افست و دیجیتال تولید، عرضه و روانه بازار می شوند. این که این دو نوع چاپ هنوز هم توانستند تسلط خود را روی بازار حفظ کنند به دلیل مزایا و فواید پر شماریست که همه متقاضیان را راضی نگه داشته است. متقاضیان به عواملی چون زمان، کیفیت، هزینه و ... اهمیت می دهند. بسته به زمان مورد نظر، تیراژ مورد نظر، هزینه مورد نظر متقاضیان یکی از انواع این چاپ ها را انتخاب می کنند.

از آنجا که هر دو نوع چاپ بسیار محبوب و پر متقاضی هستند چاپخانه های بسیاری در سطح شهر ها آماده خدمت رسانی به مشتریان هستند.

در ادامه به ویژگی های چاپ های افست و دیجیتال شباهت ها و تفاوت هایشان می پردازیم و مزایا و معایب هر یک از این دو را نسبت به دیگری برای شما شرح می دهیم.

 چاپ افست: چاپ افست نوع خاصی از چاپ است که متون نوشتاری یا تصاویر به ثبت رسیده را به حالتی بر عکس روی حجم هایی سیلندر شکل یا استوانه مانند بر می گرداند. پس از اینکه این کار انجام شد، استوانه ای دیگر فشار وارد می کند و تصاویر و نوشته های مختلف روی کاغذ ثبت می شوند.

کارخانجات تولید کننده دستگاه هایی که قابلیت چاپ افست را دارند با استفاده از مواد شیمیایی، نسبت به گرفتن و جذب قسمت هایی که متن یا تصویر قرار دارد حساسیت می یابند. این حساسیت باعث می شود نوشته یا تصویر مورد نظر بیش از هر چیز دیگری در چشم مخاطب دیده شود.

 

چاپ افست

( ماشین چاپ افست 4 رنگ - هایدلبرگ)

آلمان ها از بزرگترین و موفق ترین تولید کننده های دستگاه های چاپ افست هستند.بزرگترین مزیت چاپ افست قابلیت چاپ با تیراژ بالا و هزینه ارزان است. برای تیراژ های چندهزار تایی ، نظیر روزنامه ها، کتب و ... این دست از چاپ ها مناسب ترین و ایده آل ترین گزینه ها می باشند.

افست روی انواع و اقسام کاغذ ها پیاده می شود. به همین دلیل کسانی که چاپ افست می کنند می توانند خوشحال باشند که در انتخاب کاغذ محدودیت زیادی نخواهند داشت.

به شکل رایج و همگانی افست ها از سیستم چهار رنگ استفاده می کنند، حال آنکه این احتمال، قابلیت و توانایی وجود دارد که رنگ های دیگری نیز به فراخور سفارش و دریافت مشتری به آنها اضافه گردد.

علی رغم تمامی مزایای چاپ افست یک سری از نواقص نیز وجود دارد. شاید بتوان گفت بزرگترین نقیصه این نوع خاص از چاپ نیازمندی چاپ به تجهیزات سنگین و گوناگون فیزیکی و مکانیکی است.

چاپ افست هر چند سرعت عمل بیشتری از چاپ حروفی دارد اما جز چاپ های سریع به حساب نمی آید. چاپخانه ها هرگز برای تیراژهای پایین افست دستگاه های خود را به راه نمی اندازند، از آنجا که در بسیاری از موارد کسب و کار ها محدود است کارفرمایان به تیراژ پایین می اندیشند و طبیعی است که به واسطه همین تیراژ پایین چاپ افست از انتخاب بسیاری از کارفرمایان حذف شود. این حذف شدن باعث می شود که چاپخانه ها برای درصد قابل توجهی از مشتریان خودشان روی چاپ افست حسابی باز نکنند.

بزرگترین مشکل چاپ افست در این است که پس از آغاز فرآیند چاپ دیگر نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد. یعنی اگر شما خواسته باشید که تغییری در متون خود یا تصاویری که قرار است به کار ببرید ایجاد کنید دستتان به جایی بند نیست و باید خودتان را اماده کنید تا هزاران نسخه بدون تغییرات بعدی که شما مدنظر دارید تولید شود.

چاپ دیجیتال: چاپ دیجیتال به فرآیندی گفته می شود که طی آن تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی بدل می شوند. این نوع چاپ عمدتا به واسطه وسایلی نظیر چاپگرهای جوهرافشان یا چاپگرهای لیزری انجام می شود.

در فرآیند چاپ دیجیتالی مستقیم جوهر روی سطح کاغذ یا مقوار قرار می گیرد، چاپ دیجیتال به تجهیزات سخت افزاری کمتری نیاز دارد و در مقایسه با چاپ افست سبک تر و جمع و جورتر است. از ایرادات بزرگ چاپ دیجیتال این است که جز رنگ های سیاه و سفید و CMYK

نمی توانند چاپ کنند. به همین دلیل تصاویری که حاصل چاپ دیجیتال باشند واقع گرایی کمتری نسبت به آن دست محصولاتی که از چاپ افست به وجود آمده اند خواهند داشت.

اما چاپ دیجیتال به دلیل سرعت عملی که دارد گزینه محبوب، دوست داشتنی و پر طرفدار مشتریان و متقاضیان محصولات تجاری و تبلیغاتی نظیر کارت ویزیت،بروشور کاتالوگ و ... است. هزینه چاپ دیجیتال اندکی گران است،اما با توجه به آنکه چاپ افست برای محصولات تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست چاپ دیجیتال بهترین و کارآمد ترین گزینه است.

همانطور که پیشتر گفته شد بسیاری از محصولاتی که برای تبلیغات و بازاریابی عرضه می شوند نیاز به تیراژهای بالا ندارند، این بی نیازی هم می تواند به علت محدودیت کسب و کار، محدودیت مخاطبین یا چیزهای دیگر باشد.

 

چاپ دیجیتال

( دستگاه چاپ دیجیتال )

 

 در این شرایط است که چاپ دیجیتال به گزینه محبوب و پر مراجعه ای در بازار نشر ویژه کالاهای تبلیغاتی تبدیل می شود.

اما اگر متقاضی یا مراجع محصولی در تیراژ بالا خواست دیگر چاپ دیجیتال فایده کمتری دارد، هزینه این چاپ در تیراژ های بالا مقرون به صرفه نیست. افزون بر این خروجی چاپ دیجیتال کیفیت کمتری از همتایان افستی خودش دارد.

در چاپ دیجیتال مراجع می تواند هر وقت که خواست در متن نوشته تغییر ایجاد کند یا تصویر دیگری را جایگزین کند، این مزیت باعث می شود که فرد در صورت نارضایتی بتواند اصلاحات مربوطه و مورد نظر خود را اعمال کند و به بهبود کیفیت کارش منجر شود.

حالا با عنایت به تمام این ویژگی ها و مزایا معایبی که به چشم می خورد ارباب رجوع می تواند گزینه مورد نظرش را انتخاب کند. تفاوت این دو گونه چاپ آن قدر زیاد نیستند که یکی از اینان بتواند رقیبش را به طور تمام و کمال از میدان به در کند. به همین دلیل است که هر دوی اینها در بازار حضور فعال و بسیاری موثری دارند.

با توجه به تیراژ مورد نظرتان، پولی که می خواهید هزینه کنید و کیفیتی که برای کالایتان مدنظر دارید، یا نوع طراحی و رنگ بندی به کار رفته در آن  می توانید یکی از این دو گونه چاپ را انتخاب کنید.

توصیه ما به شما این است که اگر از طرحی مطمئن هستید و رنگ بندی های متنوع و پیچیده ای در آن به کار برده اید یا قصد دارید آن را در تیراژ بالا انتشار داده و روانه بازار کنید از چاپ افست استفاده کنید.

 

چاپ دیجیتال کاتالوگ

( دستگاه چاپ دیجیتال )

اما اگر کارتان با طرحی ساده در تیراژ پایین قرار است انتشار یابد، یا اگر محدودیت زمانی دارید می توانید به چاپ دیجیتال به عنوان یک گزینه خوب مناسب و ایده آل بیاندیشید.

چاپ چهار رنگ و پنج رنگ

اگر بپذیریم که چهار رنگ اصلی در دنیای طراحی وجود دارند می توانیم انتظار داشته باشیم که تمامی رنگ ها از پی این چهار رنگ به وجود بیایند. سه رنگ اصلی در چاپ عبارتند از رنگ های قرمز، آبی سبز و رنگ چهارم رنگ مشکی است که به عنوان رنگ مکمل چاپ شناخته می شود.

از طریق این چهار رنگ است که می توان انواع و اقسام رنگ ها را انتخاب کرد، هر رنگی که ایجاد شود می تواند در طراحی و چاپ رنگی به کار آید.

به این مدل کار چاپ چهار رنگ می گویند که نزد عموم با عنوان C M Y K  شناخته می شود و مخففCyan, Magenta ,Yellow ,Black است.

نوع دیگری از چاپ وجود دارد که چاپ پنج رنگ خوانده می شود، چاپ های پنج رنگ تقریبا ادامه همان چاپ های چهار رنگ هستند اما یک رنگ پنجمی هم به چهار رنگ فوق اضافه می شود که رنگ طلایی یا نقره ای است. کاتالوگ پنج رنگ با اضافه کردن رنگ پنجم می تواند تنوع بیشتری به طرح و فونت کار شما ببخشد.

کاتالوگ به دلیل حجم بالای نوشته هایش می تواند، با رنگ پنجم زیباتر چشم نوازتر و اقناع کننده تر به نظر بیاید. البته وقتی از چهار رنگ و پنج رنگ صحبت می کنیم مقصودمان رنگ های اصلی است و این به آن معنا نیست که محصولی که در اختیار شما قرار می گیرد از تنوع رنگی تهی است.

شما می توانید با انتخاب چاپ رنگی مورد نظر خود از تنوع رنگ، زیبایی و طرح های مختلف بهره گیرید.

انتخاب نوع کاغذ و گراماژ

خب همه می دانیم که کاتالوگ به عنوان یک محصول چاپی بسیار به نوع کاغذ آن وابسته است. در واقع این کاغذ انتخابی شماست که طرح و رنگ را در خود می گیرد و به نمایش می گذارد. نوع کاغذ و جنس آن تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب می گذارد. مخاطب با لمس کاغذ اولین ارتباط را با کاتالوگ برقرار می کند و سپس به طرح و رنگی که روی کاغذ دارد توجه خودش را معطوف می کند. در این شرایط است که فرد  کاتالوگ را ورق می زند تا دنبال محصول مورد نظرش بگردد.

انتخاب نوع کاغذ انتخاب ساده ای نیست، چرا که در دنیای امروز کاغذها بسیار متنوع شدند. شاید وقتی که از دور نگاه کنیم متوجه تنوع کاغذها نباشیم و همه را یک شکل ببینیم. اما چندین هزار نوع کاغذ از سوی کارخانجات تولید کاغذ در دنیا تولید می گردند.

با این وجود می توان در مورد کاغذهای ویژه کاتالوگی که در دنیا تولید می شوند به چند مورد اشاره کرد.

در بررسی و شناخت کاغذها به چیزی بر می خوریم به اسم گرماژ، در تعریف گرماژ می توان گفت:به وزن یک متر مربع از هر کاغذی گرماژ آن کاغذ گفته می شود. مثلا وقتی می گوییم گرماژ این کاغذ 80 است یعنی وزن یک متر مربع از این جنس کاغذ 80 گرم است.

در بازار ما ممکن است به کاغذهای تحریر 70 گرمی،80 گرمی ،90 گرمی و ... برخورد کنیم. یا با کاغذهای بریستول روبرو شویم. کاغذهای بریستول و مقواهای کارتی هم نوع متنوع تری از این محصول هستند.

گرماژ مقواهای کارتی ممکن است تا 300 گرم هم بالاتر بروند.

در مورد کاتالوگ ها از کاغذهای 100 گرمی و 200 گرمی استفاده می کنیم. البته ممکن این گرماژها هم بالاتر برود. به طور کلی کاغذ به کار رفته در کاتالوگ ها از کاغذهایی که در تولید کتاب، روزنامه و برای تحریر به کار می رود سنگین تر و وزین تر است.

این سنگین تر و وزین تر بودن همان چیزیست که در تبلیغات و در راستای اهداف تبلیغاتی که کاتالوگ(نمونه کارها) برای ان طراحی  شده عملی خواهد بود. به همین سبب به مراجعین و متقاضیان توصیه می شود که زمانی که برای همه چیز کاتالوگ با دقت تصمیم گیری کردند با عنایت به شرایط و هزینه خودشان برای کاغذ هم تصمیم گیری کنند و به سادگی از آن نگذرند.

البته با توجه به ویژگی های ساختاری کاتالوگ می دانیم که هر کاتالوگی به دو نوع کاغذ نیاز دارد، نوع پر شمارتر آن که در داخل کاتالوگ استفاده می شود و به عنوان کاغذ داخلی کاتالوگ شناخته می شود همان کاغذ مرسومیست که متون و نوشته ها روی آن قرار می گیرند.

اما کاغذ خارجی کاتالوگ هم نوع دیگریست که در تولید کاتالوگ به آن نیاز پیدا می شود. این دست محصولات هر چند کمتر به مصرف می رسند اما ضرورت بیشتری دارند. چرا که بیشتر دیده می شوند، کاغذ خارجی کاتالوگ به عنوان جلد به کار می رود و همه ما هم می دانیم که جلد معرف محصول است. یعنی محصولی که عکاسی شده، طراحی شده، و به چاپ رسیده با همین جلد معرفی می شود.

کاغذ جلد اندکی از کاغذهای داخلی سنگین تر است.این سنگینی هم کارکرد فیزیکی دارد و قابلیت نگه دارندگی محصول را افزایش می دهد. هم چیزیست که منطق بصری به خودی خود ایجاب می کند.

گلاسه های 200 و 300 گرمی یکی از گزینه های رایج و مناسب جهت اینگونه از چاپ ها است. از آنجا که جلد کارکرد تجاری، تبلیغاتی و ظاهری دارد می توان گلاسه ای را انتخاب کرد که چشم ها را به خود خیره کند و توجهات را جلب کند.

رنگ های پانتون، طلایی و نقره ای ویژه کاتالوگ ها

پانتون یک سیستم رنگی سرشناس و منحصر به فرد است که در صنایع چاپ استفاده شده و مورد اقبال جمعیت کثیری از چاپخانه داران قرار گرفته است. در واقع نام پانتون اشاره به شرکتی به همین نام دارد که در تولید و تعریف رنگ استاندارد فعالیت می کند. در بسیاری از مواقع استاندارد رنگ های تولید شده به واسطه مقایسه ای که با محصولات پانتون می شوند تعین می گردد.

پانتون سیستم انطباق رنگی را طراحی کرده، که تحت عنوان سیستم انطباق رنگ پانتون شناخته می شود، این سیستم به اختصار P.M.S خوانده می شود.

پایه و اساس تشکیل چنین سیستم انطباقی در آن بود که از دیدگاه لارنس هربرت انسان ها رنگ های مختلف را به گونه های متفاوتی می بینند.

از طرف دیگر بسیاری طراحان و چاپخانه داران از تفاوتی که رنگ در نرم افزارهای مختلف از خود نشان می دهد شکایت می کنند.

گروه دیگری از تفاوت محصول چاپی با محصول طراحی شده شاکی هستند. به همین دلیل چاپخانه داران و طراحان به رنگ پانتون اعتماد می کنند.

سیستم انطباق رنگی پانتون دفترچه ای متشکل از بیش از 2600 رنگ دارد. در این دفترچه رنگ ها نه بر حسب ظاهر خودشان، بلکه با کدهایی عددی و ریاضی وار مشخص می گردند. در این دفترچه رنگ مورد نظر با توجه به درصد رنگ سی ام وای کا مشخص می گردد و مشتری طرح مورد نظر خود را یا رنگ مورد نظرش را بر اساس چند کد به چاپخانه اعلام می کند.

حالا با این وجود شما باید بدانید که محصولتان را می بایست از طریق چاپ پنتون رنگ بندی کنید. چاپ پنتون نسبت به رنگ هایی که ما در زندگی روزمره خود با آن روبرو می شویم دامنه محدودتری را شامل می شود. اما همین دامنه رنگیست که در چاپ قابلیت اجرا دارد. پس در طراحی کاتالوگ باید به این نکته توجه داشت که رنگ انتخابی زیر مجموعه دامنه پنتون قرار گیرد تا اجرایی باشد.پس نباید فراموش کرد که شما کاتالوگ خود را از دامنه رنگ های پنتون می توانید انتخاب کنید.

گروه دیگری از رنگ ها وجود دارد که ما آنها را به عنوان رنگ های اسپات می شناسیم. در طراحی گاهی به رنگ پنجم نیاز پیدا می کنیم. رنگ پنجم رنگیست که به هیچ یک از چهار رنگ اصلی وابسته نیست و در طراحی خود درصدی از آن ها را شامل نمی شود. از این میان می توان به رنگ های فیروزه ای، نقره ای و ... اشاره کرد.

استفاده از رنگ پنجم غنای ظاهری بیشتری به کار می بخشد و آن را زیباتر نشان می دهد و از طرفی از آنجا که هزینه بیشتری در تولید آن به کار می رود محصول را گرانتر نشان می دهد.

چاپ کاتالوگ

فرآیند چاپ کاتالوگ به مانند فرآیند به دنیا آمدن یک نوزاد می ماند. چاپ باید به خوبی انجام شود، یک چاپ خوب، مساعد و مناسب هم ارزش کار طراح را مشخص می کند و هم تمامی اهدافی را که کارفرما مدنظر دارد تحقق می بخشد.

اینکه تصویر و رنگ چگونه در کاتالوگ به نمایش در آیند و شکل ظاهری کاتالوگ چگونه به دست مشتری برسد، مهم ترین نقش چاپ است. اگر چاپ خوب باشد، رنگ ها به خوبی ظاهر می گردند و تصاویر به شکلی طبیعی روی کاغذ و مقواهای چاپ سوار می شوند.

اگر می خواهید و قصد دارید که چاپ موفقیت آمیزی داشته باشید دو گزینه چاپ در دسترس شما وجود خواهد داشت. چاپ دیجیتال و چاپ افست(نمونه کارها).

هر دوی این چاپ ها به خوبی می توانند تصاویر مد نظر شما را روی کاغذ و مقوا بیاورند. فقط کافیست که دستگاه چاپ خوبی داشته باشید که بتوانید به خوبی این رنگ ها را سوار کند.

صحافی کاتالوگ

مسئله بعدی که در فرآیند چاپ یا به عبارت کلی تر تولید یک کاتالوگ اهمیت دارد، صحافی است. همانطور که در بالا گفته شد، حجم کاتالوگ ها ممکن است بسیار بالا شود، یعنی چنین کاتالوگی به مانند یک کتاب، دفتر یا پایان نامه نیاز به صحافی دارد. از آنجا که نوع کاغذ به خودی خود متفاوت خواهد بود و کاتالوگ ظریفتر است، در اکثر مواقع مقاومت کمتری دارد و نیز وابستگی بیشتری به ظرافت و زیبایی خودش خواهد داشت.

به همین دلیل صحافی این دست از محصولات، یعنی کاتالوگ ها، بروشور ها و چیزهایی از این قبیل اهمیت بیشتری می یابد.

صحاف در لغت به کسی گفته می شود که مجموعی از اوراق، صفحات و نوشته های پراکنده را در یک ترتیب منظم، پی در پی و نظام مند کنار یکدیگر قرار می دهد. واژه صحاف نا خودآگاه ما را یاد کتب گران قیمت عتیقه یا کتاب های سخت و نویی که خریده ایم می اندازد.

صحافی های کتاب به انتخاب جلد ( اعم از مقوا یا گلاسه بودن آن) چسب گرم و نوع کاغذی که قرار است در محصول به کار رود توجه ویژه ای مبذول می نمایند. البته پیشرفت علم چاپ دیجیتال را نیز در اختیار چاپ کنندگان کتاب هم قرار داده است.

قدمت صحافی در تاریخ همپای قدمت نوشتن و هم اندازه قدمت اختراع کاغذ است اما گذر زمان و پیشرفت علم در صحافی تغییرات بنیادین و ریشه ای زیادی اعمال کرده است.

در طول این بازه زمانی طولانی از دوخت، منگنه، چسب سرد، پانچ و چسب گرم استفاده شده تا اینکه به امروز رسیده ایم.

نوع صحافی انجام شده در قیمت محصولی که تولید شده و اخیرا به وجود آمده تاثیر بسیار زیادی می گذارد و یکی از فاکتورهای تغییر دهنده در قیمت کالا است.

وقتی به ساز و کار صحافی ها نگاه می کنیم تفاوت هایی می بینیم در ادامه این تفاوت ها را توضیح خواهیم داد.

صحافی چسب گرم کاتالوگ: صحافی چسب گرم برای کاتالوگ هایی حجیم، حاوی صفحات بالا و با تیراژ زیاد اعمال می شود، در این تکنولوژی از گرما و حرارت جهت پیوند صفحات استفاده می گردد. حرارتی که در این عمل به صفحات اعمال میشود عاملی خواهد بود که صفحات به یکدیگر بچسبند. مزیت بسیار مهمی که چسب گرم را به عنوان یکی از محبوب ترین روش های ایجاد کتاب مطرح کرده خشک شدن سریع آن، آن هم با قرار گیری در یک محیط با درجه گرمایی و حرارتی طبیعی است. در این فقره می توان به شرایط زندگی عادی و دمای اتاق اشاره کرد.

طراحی و چاپ کاتالوگ صنعت سازان نام آور - صحافی چسب گرم

( طراحی و چاپ کاتالوگ صنعت سازان نام آور - صحافی چسب گرم )

صحافی منگنه ای کاتالوگ: همه ما با منگنه آشناییم، همان گیره های تیز و محکمی که به وسیله یک دستگاه ساده و سبک که آن هم منگنه خوانده می شود کاغذ ها را به هم وصل می کند. این کاغذها به واسطه اعمال نیروی فیزیکی و تحت فشار زور این دستگاه ها با هم یک دست می شود. منگنه سایزها، ابعاد و اندازه های مختلفی دارند. این ابعاد و اندازه ها کاملا وابسته به حجم کتاب و دفتریست که برای آنها به کار می رود. منگنه های کوچک فقط در حد پیوند زدن چند صفحه کارایی دارند اما منگنه های بزرگتر می تواند حتی یک کتاب را هم به استحکام و استواری مثال زدنی به وجود آورند.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ نصب نیرو - مپنا

(طراحی و چاپ کاتالوگ نصب نیرو - مپنا - صحافی منگنه تخت )

صحافی سیمی، مفتولی کاتالوگ: سیمی کردن یکی از روش های محبوب و پر طرفدار برای کتب و جزواتی است که حجم بالایی دارند، جزوات درسی و تحقیقات به راحتی سیمی می شوند. اما سیمی شدن در کاتالوگ ها آن طور که در تحقیقات دیده می شود رایج نیست.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ مبلمان اداری اروند

( طراحی و چاپ کاتالوگ مبلمان اداری اروند- صحافی فنر دوبل )

کاتالوگ ها به دلیل حجم نه چندان بالایی که دارند( زیر 100 صفحه) ضرورت ظرافت تصویری، ضرورت فرم بندی، اهمیت ظاهر و ساختار آسیب پذیری که دارند به هیچ عنوان نمی توانند پذیرای خوبی برای این سیمی شدن ها باشند.

دوخت: وقتی دوخت ها به صحافی اضافه می شوند، ارزش کاتالوگ(نمونه کارها) بیشتر هم می شود. گاهی این دوخت ها کنار چسب گرم انجام می شوند که به آن صحافی چسب و دوخت گفته می شوند. از آنجا که دوخت خود فی نفسه هنریست منحصر به فرد و زمانبر هزینه این نوع صحافی بیشتر از صحافی های دیگر است و مدت زمان بیشتری را هم به خود اختصاص می دهد.

به هر روی می توان ادعا کرد که خود صحافی هم در کیفیت کاتالوگ شما و زیبایی آن تاثیری بسیار زیاد و موثر دارد. تاثیری جدا و مستقل از مراحلی که پیشتر توضیح داده شده بود. یعنی طراحی و چاپ.

یووی موضعی در صفحات کاتالوگ

همه دانشجویان فیزیک گوششان به کلمه یو وی خورده است. یو وی مخفف اولترا ویولت (ultra violet) به معنای فرابنفش است. یو وی قابلیت آن را دارد که جوهر را خشک کند. یووی موضعی حالتی ازخشک کردن جوهر است که جوهر یووی بر محدوده ی مورد نظر فشانده می شود، سپس وقتی کاتالوگ زیر نور چاپگر  قرار گرفت جوهر به جامد تبدیل می شود. این تبدیل شدن از مایع به جامد باعث می شود که تصاویر و نوشته ها زیباتر از همیشه و با صلابتی مثال زدنی به نظر بیایند.

از انجا که کاتالوگ تصاویر و نوشته های زیادی در دل خود دارد، یووی می تواند در زیباتر شدن و بهبود کیفیت کلیت کاتالوگ تاثیر زیادی بگذارد. یووی مزیت دیگری نیز دارد، یووی باعث می شود که تصاویر و نوشته های شما به مرور زمان کمتر اسیب ببینند و دیرتر دستخوش تغییرات شوند.

یووی جلوی بخش جوهر را می گیرد و مانع از پراکندگی بیهوده تصویر و نوشته پیش چشم مخاطب می شود. نکته ای که نباید از نظر راند این است که کاتالوگ محصولیست که مخاطب می بایست زیاد به آن نگاه کند، همین عامل ضرورت یووی کردن را افزایش می دهد.

وقتی شما محصول چاپ شده خود را به یووی موضعی مجهز می کنید، مشتریتان را به خواندن بیشتر نوشته ها و به نگاه کردن بیشتر به عکس ها ترغیب کرده اید. این امر در تبلیغ کالای شما، یعنی همان هدف اساسی و بنیادینی که به خاطر آن کاتالوگتان را تولید کردید بسیار موثر است.

نکته ی دیگری که در مورد یووی باید به خاطر داشت این است که یووی فقط ویژه کاتالوگ ها نیست، یووی می تواند روی چوب، فلز، سرامیک، پارچه و ... نیز سوار شود.

ابعاد کاتالوگ ها

کاتالوگ ها مثل کتاب ها، کارت های ویزیت، سررسید ها و سایر محصولات چاپی در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. این انتخاب ابعاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع طراحی، نوع محصولی که قرار است در این کاتالوگ تبلیغ شود، سیاست گذاری کارفرما و هدفی که او از استفاده آن دارد، نوع مشتریان محصول، تجهیزات جانبی و بود و نبود فاکتورهای تزییناتی روی کاتالوگ، تیراژ کاتالوگ،تعداد صفحات،میزان محتواها و تصاویر،  نیاز به حمل یا عدم حمل کاتالوگ، همه و همه عواملی هستند که روی انتخاب ابعاد از سوی مشتریان و کارفرمایان تاثیر می گذارند.

کاتالوگ ها قابلیت چاپ در ابعاد مختلفی را دارا می باشند اما اکنون به رایج ترین های آنان می پردازیم.

اولین چیز در مورد ابعاد کاتالوگ(نمونه کارها) تعیین افقی و عمودی بودن آن است که به نوع محصول بستگی دارد البته کاتالوگ های مربعی هم وجود دارند که طول و عرض یکسانی داشتند.کاتالوگ ها از ابعاد کوچک و قابل حمل گرفته تا بزرگ در بازار وجود دارند.

کاتالوگ های آ4 با ابعاد 29.5*21، کاتالوگ های آ 5 با ابعاد 21*15 و کاتالوگ های مربعی با ابعاد 21*21 سانتی متر از انواع رایج این محصول می باشند.

جلد کاتالوگ ها

همانطور که گفته شد و به خوبی می دانیم جلد کاتالوگ ها معرف محصولیست که توسط ما عرضه می شود و از دیگرسو نماینده محتویات درون کاتالوگ هم می باشد. پس انتخاب جلد هم یکی از عوامل ضروریست که باید به آن توجه کرد.

همانطور که می دانیم بسیاری از کاتالوگ ها با کاغذ گلاسه تولید می گردند این تولید امریست متنوع. کاغذی که برای جلد به کار می رود با کاغذی که برای نوشته های داخلی به کار می رود تفاوت دارد. عموما ترکیب گلاسه ضحیم برای جلد کاتالوگ ها و گلاسه نازک برای صفحات داخلی کاتالوگ ها امریست که رضایت درصد زیادی از مشتریان و کارفرمایان را تامین کرده است.

جلد کاتالوگ می تواند از جنس گلاسه همراه با سلفون باشد، یا به جنس کتان تولید شود. همچنین کاتالوگ هایی به جنس گلاسه اما حاوی لمینت عرضه می شود. که مشتری می تواند به فراخور نیازهایش یا سلیقه خودش یکی از آنها را انتخاب کند.

عامل دیگری که جلد کاتالوگ ها به آن وابسته است نوع صحافی انجام شده است. گاهی چاپخانه ها جلد سخت را به مشتریانشان پیشنهاد می دهند گاهی دیگر جلد نرم را برای محصول شما مناسب تر می دانند.

صحافی جلد سخت تحت عنوان هارد کاور نیز شناخته می شود. در جلد سخت محدوده ای وجود دارد که حاوی پوشش محافظ سفت و محکمیست. این لایه عموما با مقوا پوشیده می شود.

جلد سخت مزایای زیادی دارد، وقتی شما از جلد سخت استفاده می کنید محصول شما بسیار در قسمت عطف خود انعطاف پذیر خواهد شد و راحت تر ورق می خورد. از طرف دیگر جلد مقاومت بیشتری از خودش بروز می دهد و در مرحله نگهداری کار شما ساده تر است. نکته مهم دیگری که نباید از خاطر برد این است که جلد سخت کمتر مورد آسیب های محیطی قرار می گیرد، کمتر خراش می بیند. و قابلیت حمل و جابجایی آن کم تر می شود و احتمال تاخوردگی بسیار ناچیز خواهد بود.

جلد سخت به خوبی می تواند کاغذهای به کار رفته در صفحات داخلی را روی خود سوار کند.

افزون بر همه اینها تاثیر روانی جلد سخت روی مخاطب کتمان ناپذیر است، زمانی که مخاطب کاتالوگ را در دست گرفت تحت وزانت و صلابت آن قرار می گیرد. جلد سخت می تواند پذیرای طرح بیشتری هم باشد و حتی کارهای دستی هم می توان روی آن انجام داد بی آنکه ترسی از آسیب خوردن داشته باشیم.

پوشش روی جلد

اما آنچه که ظاهر جلد بیش از همه  به آن وابسته است پوششیست که برای آن به کار می رود. همانطور که گفته شد این پوشش می تواند در ظواهر و طرح های مختلف باشد. می توان اجناس مختلفی را در ابعادی دگرگون شده به کار برد.

انتخاب این پوشش شاید از ظاهری ترین و اولیه ای ترین انتخاب هایی باشد که فرد متقاضی قصد دارد آن را انجام دهد. درصد قابل توجهی از متقاضیان این امر را از پیش برای خودشان تعیین کرده اند. آنها با عنایت به فاکتورها و عواملی نظیر هزینه، نوع طرح، تجارب و ارجحیت های فردی که دارند گزینه مورد نظرشان را انتخاب می کنند.

ازعمده طرح های روی جلد می توان به شکل سلفون مات، سلفون براق، ورنی اشاره کرد. این پوشش ها می تواند یووی شده هم باشد. پوشش های یووی مات تن پلات، یووی براق تن پلات و همینطور یووی موضعی که در بالا از آن صحبت شد می توانند موارد ایده آل مورد نظر ما باشند.

در ادامه مختصری به ویژگی های هریک از این پوشش ها می پردازیم و سعی خواهیم داشت که با شرح دادن مزایا و معایبش شما را به سوی مناسب ترین انتخاب راهنمایی کنیم.

سلفون: همان فرآورده ای است که از سلولز به دست می آید و در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد، آمریکایی اولین سازندگان این محصول بودند که موفق شدند در سال 1924 آن را روانه بازار کنند و در چرخه اقتصاد از آن استفاده نمایند.

این محصول تا اوسط دهه شصت میلادی یکه تاز عرصه چاپ و بسته بندی بود تا آنکه رقبای تجاری نظیر پلی اتیلن اقتدار آنان را زیر سوال بردند. سلفون به دلیل قابلیت بالای چاپ، سهل الوصول بودن خودش به یکی از گزینه های چاپ خانه ها بدل شد و از سوی آن ها به عنوان یک گزینه ایده آل به سمت مشتریان و کارفرمایان عرضه گشته است.

سلفون ها در تبلیغات کارایی بسیار بالایی دارند، آنها در صنایع بسته بندی حضور پر رنگی دارند. می توان از آنها به عنوان روکش میز نیز استفاده کرد. اما آن کارکردی که اکنون مدنظر ما است و در مورد آن به بحث خواهیم نشست، حضور سلفون به عنوان لایه پوششی در کتاب ها، جزوات و کاتالوگ ها است.

 

پوشیده شدن سلفون روی جلد کاتالوگ شما دو مزیت عمده و بسیار کلیدی دارد. سلفون استحکام جلد شما را افزایش می دهد. این خود به معنای کاهش آسیب پذیری در برابر نور، آسیب های فیزیکی ،عوامل جوی ، رطوبت های محیطی است. از دیگر سو سلفون محصول شما را زیباتر و چشم نواز تر نشان می دهد. سلفون با تشدید زیبایی جلد و طراحی محصول شما آن را به کالای تبلیغاتی بهتر و موثرتری بدل می کند. سلفون محصولیست دوخت پذیر و با قیمت بسیار مناسبی به بازار عرضه می شود.

این قیمت پایین عاملیست که تقریبا عمده مشتریان سفارش دهنده کاتالوگ، سلفون را به عنوان یک پوشش کارآمد روی محصولشان قبول می کنند و برای اضافه شدن آن به کاتالوگ اقدام می کنند.

سلفون ها به دو شکل مات و براق می توانند در پوشش روی کاتالوگ به کار روند.

سلفون مات رنگ و طرح را کمتر پخش می کند، واکنش بیننده به طرح ها در سلفون مات واکنشیست آهسته و پیوسته و در طول زمان ثابت. معمولا توصیه می شود طرح هایی که با رنگ های ملایم و آرامش بیشتری هستند با سلفون مات مزین شوند.

در دیگرسو ما سلفون براق را داریم که سلفون براق خودش را به چشم بیننده تحمیل می کند.برق میزند و نور و تصویر را پخش می کند،تصاویر را به شکل اغراق آمیزتری پر رنگ و آراسته نشان می دهد، کمتر زمانی پیش می آید مخاطب طرح براقی را ببیند و بی توجه به آن گذر کند. در واقع طرح های براق حکم یک قلاب را برای جذب مخاطب دارند.

ورنی ها: ورنی ها نیز یکی دیگر از چیزهایی هستند که می توانند به عنوان پوشش روی جلد کتاب، جزوه، کاتالوگ و ... به کار روند. کاربرد و کارکرد ورنی ها هم مثل سلفون ها است. آنها هم باعث استحکام بیشتر محصول می گردند و هم اینکه آن را زیباتر می کنند. آنان شفافیت یا براق بودن جلد را افزایش می دهند. ورنی ها می توانند به شکل موضعی نیز به کار بروند، این به کار رفتن موضعی باعث می شود که آن بخش مورد نظر و ورنی خورده شفاف تر یا براق تر به نظر برسد. این امر باعث می شود که قسمتی از متن و تصویر پر رنگ تر از سایر قسمت های آن به نظر آید.

این عمل خود یکی از تکنیک های تبلیغات است، در این تکنیک قسمتی از تصویر در دل یک تصویر بزرگتر پر رنگ تر دیده می شود، تا اهمیت بخشی از تصویر را یا کلمه ای در نوشته را به سمع و نظر مخاطب برساند.

ورنی ها هم به دو نوع گرم و سرد روی کاتالوگ قرار می گیرند. ورنی گرم در مورد کاتالوگ ها رواج، زیبایی و کارایی بیشتری دارد و به همین دلیل گزینه محبوب تر متقاضیان چاپ کاتالوگ(نمونه کارها) است.

 

لاک ها: یکی دیگر از پوشش هایی که برای کتاب ها و کاتالوگ ها استفاده می شود، لاک است. لاک ها به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شود که نحود تولیدشان متفاوت است.

مثلا نحوه تولید لاک گرم به این صورت است که پس از آنکه لاک از طریق دستگاه لاک زن تولید و به سطح و محدوده مورد نظر اعمال شد. از حرارت استفاده می شود. اعمال این حرارت اشعه مادون قرمز را خشک و بی اثر می کند. این نحوه استحکام، مقاومت زیبایی و جلای منحصر به فردی را به محصول می بخشد که بسیار مناسب هدف کارفرمایان است.

یووی ها: یکی دیگر از پوشش هایی که برای کاتالوگ استفاده می شود و از قضا بسیار محبوب و کارآمد است یووی ها می باشند. در مورد یووی ها بالاتر توضیح داده شد.

یووی مزایای بسیاری دارد. مرکب را فی الفور خشک می کند، مقاومت را افزایش می دهد و احتمال پشت زدگی را بسیار می کم می کند. یووی براق در قیاس با یووی مات بسیار بیشتر استفاده می شود. به همین دلیل اکثر یووی هایی برای پوشش جلد کاتالوگ به کار می رود یووی براق است.

امروزه در بازار ما بسیار با یووی های تن پلات روبرو می شویم. تن پلات تلفظ فرانوسی واژه  Template  به معنای یک رنگی یا یک دستی رنگ ها می باشد. در واقع وقتی یک رنگ به شکل خالص و یک دست روی یک طرحی قرار گیرد، آن طرح را تن پلات می خوانند. با عنایت به این ویژگی متقاضیان می توانند یووی مورد نظر خود را چه در حالت براق و مات به صورت تن پلات انتخاب کنند.

امروزه بنا به تمایل و سفارش مش

تری می توان یووی های مات و براق تن پلات را عرضه کرد و به پوشش روی جلد اضافه کرد.

تزیینات روی جلد

طلا این فلز زیبا و گران قیمت که با خواص منحصر به فرد فیزیکی و شیمیایی خود را به عنوان یک شی زینتی، تجملی و لاکچری در گذر تاریخ اثبات کرده است. می تواند برای تزیین کار شما و تبلیغ کاتالوگ شما به کار رود.

گاهی طلا به صورت مایع و گاهی به صورت روکش در تزیین کالاهای مختلف به کار می رود. طلاکوبی هنریست که از دیرباز به وفور در میان ایرانیان استفاده شده است. و با هنر دست هنرمندان با زیبایی و جلای بسیار زیاد به خانه های مردم راه یافت.

وقتی از چاپ طلاکوب صحبت می کنیم، در واقع از کاربرد طلا جهت افزایش زیبایی و شکوه محصول خودمان صحبت نمی کنیم، در واقع چاپ طلاکوب بر نواره هایی از جنس طلا متکی بود که رنگ بندی و تنوع بسیار زیادی داشت، اما امروز نواره های آغشته به فرآورده های طلا مانند با ابعاد متعددی در عرض و طول مختلف آماده عرضه شدن به سمت شما است.

 

طلاکوب جلد کاتالوگ شرکت تی لند

( طلاکوب جلد کاتالوگ شرکت تی لند )

چاپ طلاکوب هم به دو شکل سرد و گرم در بازار امروز انجام می شود. طلاکوب گرم پذیرایی بسیار خوبی برای افکت ها، طراحی های فانتزی، تصاویر غیر واقع و طرح های سورئال می باشد. طلاکوب گرم به راحتی سایز بندی می شود و این سایزبندی دست طراح و چاپگر را برای انتخاب گزینه های بهتر و مناسب تر باز می کند.

طلاکوب گرم اندکی از طلاکوب سرد پر هزینه تر است و باید پول بیشتری برای آن خرج شود که برای آن دست از سفارش دهندگانی که به هزینه مصرف شده اهمیت می دهند فاکتوریست غیر قابل چشم پوشی.

چاپ طلاکوب در امنیت محصول و کالای شما، آرم، لوگو و ... بسیار مفید به فایده است. شما با چاپ طلاکوب مشخصه های هویتی محصول خود را ثبت می کنید و کپی رایت آن را نیز به دست می آورید. از طرف دیگر چنان یک مهر محکم، شعارها و نام های شما را تثبیت می کند.

طلاکوبی در چاپ به چند صورت انجام می شود. در این میان می توان به چاپ های روتاری یا چاپ هایی تخت و مسطح اشاره کرد که هر یک از اینان مزایا و معایبی دارند. سیستم های تخت طلاکوبی را سرعت 120 متر بر دقیقه انجام می دهند و یا قیمتی مناسب و رضایت بخش تحویل مشتری می دهند.

نقره کوبی: از دیگر تزیینات خارجی که روی جلد کاتالوگ ها، کارت ویزیت ها و سایر کالاهای تبلیغاتی انجام می شود چاپ نقره کوب است. نقره هم به اندازه طلا از اشیای گران قیمت و محبوب است که به عنوان یک شی تجملی در ذهن مردم قرار گرفته است.

نقره کوب از نظر رنگی با  طلاکوب تفاوت دارد اما نحوه تولید و انواع آن نیز به مانند طلاکوب است. چاپ نقره کوبی هم به مانند چاپ طلاکوب به دو شکل دستی و ماشینی انجام می شود و همان فواید چاپ طلاکوب را برای حفاظت از برند و ... دارا می باشد.

چاپ نقره کوب ها از طریق نواره عملیست و برای تثبیت آرم ها، عنوان ها و شعارهای کاری شما بسیار فایده خواهد داشت. از طرفی این چاپ بسیار چشم نواز و مجلل بوده و محصول شما را در قیاس با سایر همتایانش خاص و زیبا نشان خواهد داد.

بسته بندی کاتالوگ ها

وقتی فرآیند طراحی کاتالوگ که امریست جزئی نگر و حاوی ریزه کاری های بسیار انجام شد و چاپ کاتالوگ در میان گزینه های متنوع و متعدد در تیراژ مورد نظر حاصل شد. حالا ما محصولی داریم که برای آن زحمت بسیاری کشیده ایم و می بایست آن را در بازار عرضه کنیم.

محصولات تیراژ بالا می بایست بسته بندی شوند. این محصولات قرار است در آینده نزدیک روانه بازار شوند و نزد مشتریان عرضه شوند. یک بسته بندی خوب آخرین مرحله ایست که هم در ظاهر امر و جهت حفظ انسجام و زیبایی اولیه محصول به آن نیاز است.

شما می توانید دانه دانه کاتالوگ ها را در یک پلاستیک یا جعبه به فراخور نیاز یا توانایی خود عرضه کنید، و کلیت آنها را که گاهی ممکن است تیراژ بالایی داشته باشند داخل یک محفظه قرار دهید.

بسته بندی کاتالوگ ها از نظر حفظ کیفیت کاتالوگ ها اهمیت بسیاری دارد، ممکن است گروهی از متقاضیان به زیبایی بسته بندی اهمیت ندهند، اما طراحی بسته بندی و داشتن یک بسته بندی زیبا هم درست به مانند طراحی زیبا و انتخاب کاغذ مناسب چیزیست که مخاطبین هدف شما را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار می دهد.

نگهداری از کاتالوگ ها

کاتالوگ ها محصولاتی هستند که قرار است به مدت طولانی برای شما کار کنند، شما ممکن برای چند سال به گروهی از مشتریان خود یک کاتالوگ را نشان دهید و برای تبلیغات خود از آنان استفاده کنید.

به هر حال زمانی که شما راغب می شوید برای خود یک کاتالوگ چند ده صفحه ای تولید کنید، یعنی سعی دارید دامنه وسیعی از تبلیغات را برای خود لحاظ نمایید. پس به دنبال آن نیستید که از کاتالوگتان استفاده ای مقطعی و موقت کنید.

بسیاری از کارفرمایان قبل از هر چیز بازه زمانی کاتالوگ مورد نظر خود را تعیین می کنند. مثلا کاتالوگ می تواند سالانه باشد. یعنی محصولاتی که قرار است طی یک سال عرضه شود را در بازار مشخص کند. معمولا تولید کنندگان وسایل الکترونیکی به شکل سالانه هدف گذاری می کنند این امر برای فروشندگان این محصولات نیز صادق است.

کاتالوگ می تواند فصلی و برای محصولات فصلی باشد، یکی از رایج ترین محصولات فصلی که عرضه می گردد، وسایل سرمایش و گرمایشی هستند که با تغییرات جوی و افزایش و کاهش برودت هوا مشتریان آنان بیشتر می شود.

در مواردی یک فروشگاه سعی دارد که تخفیفی بدهد یا اصطلاح عامیانه آف بزند. فروشندگان این گونه محصولات می توانند تخفیفات خود را از این طریق به سمع و نظر مخاطبان برسانند.

پس حفاظت کاتالوگ بسیار مهم است، بهتر است که کاتالوگ ها در بسته بندی های خودشان قرار گیرند، این امر آنان را در برابر آسیب های فیزیکی، حشرات، آسیب نور و سایر عواملی که کیفیت محصول را کاهش میدهند و بر آنان تاثیر منفی می گذارند مقاوم می سازد.

از آنجا که کاتالوگ(نمونه کارها) محصولی تبلیغاتیست پس حفظ ظاهر آن اهمیت بسیاری دارد، این اهمیت مستقیما وابسته به قضاوت مخاطب است. اگر محصولی که شما با توجه به انواع و اقسام ریزه کاری ها طراحی کرده اید و بسیار برای تولید آن زحمت کشیدید، وقت و هزینه بسیار گذاشتید آسیبی ببیند در واقع شما هیچ کاری نکردید.

عدم نگهداری صحیح به معنای پوچ کردن تمام زحمات است. فقط یک تای بیهوده، یک خاک گرفتگی سطحی و ساده، یک کاهش کیفیت و عدم پخش مناسب تصویر، یک آسیب ناشی از رطوبت می تواند تاثیر منفی بر روی کالای شما بگذارد و تمام اهداف تبلیغاتی شما به ضد خودش بدل شود و نتیجه عکس بدهد.

پس به این نکته توجه داشته باشید که نگهداری آخرین مرحله کار است، که تمامی مراحل قبلی کار به آن وابسته اند. شما با یک نگه داری صحیح می تواند میوه تلاش خود را بچینید و به آنچه که تا کنون انجام دادید جامه عمل بپوشانید. حالا اکنون فرصتی در اختیار شما خواهد بود تا از مزایای کاتالوگ استفاده کنید، محصولات خود را با مزایایش به سمع و نظر مشتریان برسانید و کسب و کارتان را توسعه دهید.