ست اداری

چند نکته مهم برای چاپ برگه یادداشت

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

چند نکته مهم برای چاپ برگه یادداشت

بعد از طراحی فایل طراحی برگه های یادداشت، فایل حاضر شده را به چاپخانه ارسال می کنند تا وارد مرحله چاپ شود. به میزان زیادی کیفیت چاپ بر اساس همین فایل ارسالی تعیین می گردد. برای اینکه کیفیت فایل ارسالی و کیفیت چاپ بررسی شود باید یکسری از نکات را قبل از چاپ رعایت گردد. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

قبل از اینکه فایل را طراحی کنید ابتدا باید سایز برگه یادداشت اختصاصی خود را مشخص کنید تا اندازه  فایل طراحی با اندازه برگه یادداشت همسان باشد و با همان ابعاد طراحی گردد.

ابتدا باید رزولوشن فایل طراحی شده بررسی گردد تا کیفیت چاپ تضمین گردد. رزولوشن مناسب برای فایل طراحی برگه های یادداشت 300 مگا پیکسل در اینچ است.

 

چند نکته مهم برای چاپ برگه یادداشت

 

کیفیت رنگ

کیفیت رنگ نکته بعدی است که باید چک شود. همان‌طور که میدانید رنگ هایی که در مانیتور هنگام طراحی می بینید با رنگ هایی که بر روی برگه یادداشت چاپ می شوند یکسان نیستند برای هماهنگی این موضوع مود فایل طراحی برگه های یادداشت باید به صورت CMYK باشد تا کیفیت و نوع رنگ از طراحی تا چاپ تغییری نکند.

اضافه رنگ و برش

نکته بعدی بررسی حاشیه برگه یادداشت و محل برش است. اضافه رنگ برای برش در کمترین حالت باید 2 میلیمتر باشد. تعیین این فاصله در زمان طراحی برگه یادداشت بسیار حائز اهمیت است زیرا عناصری که قرار است داخل برگه یادداشت قرار گیرند (مانند لوگو، نام برند تجاری و ...) پس از برش برگه یادداشت دست نخورده باقی بمانند. برای همین منظور در این حاشیه امن نباید هیچ گونه خطوط و علامتی قرار گیرد. و از طرفی دیگر فاصله عناصر باید با حاشیه تنظیم گردد، به عنوان مثال تصور کنید لوگو قرار است وسط کادر بالا باشد برای تعیین محدوده وسط، فاصله لوگو از طرفین تا خط حاشیه  حداقل باید 1 سانتیمتر باشد. حتی اگر قرار است طرحی در کنار حاشیه صفحه قرار گیرد فاصله آن تا فاصله امن باید از هر طرف یکسان باشد. البته طراحان توصیه می کنند این حاشیه ها  بهتر است در کنار برگه قرار نگیرد و کنار برگه خالی باشد تا از احتمال نامتقارن بودن حاشیه ها پس از برش برگه یادداشت جلوگیری شود.

 

چند نکته مهم برای چاپ برگه یادداشت

 

فونت طرح برگه یادداشت نیز مهم است. زمانی که فونت طراحی کمتر از 6 پوینت در نظر گرفته می شود خوانایی طرح کم می شود و از زیبایی برگه یادداشت می کاهد.

گاهی برگه های یادداشت تک رنگ چاپ می شوند بهتر است در این زمان فایل رنگی شما به صورت

 C:0 M:0 Y:0 k:100 ذخیره شوند تا بهترین کیفیت چاپ را مشاهده نمایید.

چاپ برگه یادداشت

فایل های طراحی شده را در نهایت با فرمت های TIFF, PDF, JPEG و ... ذخیره می کنند تا بهترین کیفیت چاپ را داشته باشند. فرمت PDF جزء فرمت هایی است که کمترین میزان خطا و جا به جایی عناصر در فایل طراحی برگه یادداشت را دارد.

در آخر، قبل از شروع مرحله چاپ حتماً یک پرینت یا نمونه چاپ از فایل طراحی برگه یادداشت تهیه می کنند تا خطاها، ایرادها و اشکالات کار را بررسی کرده و با کمترین مشکل وارد مرحله چاپ شود.

بعد از مرحله طراحی باید نوع چاپ بررسی و انتخاب گردد. چاپ برگه های یادداشت معمولاً به صورت دیجیتال و افست انجام می شود. انتخاب هر کدام از آن‌ها به تعداد سفارش، فرصت مخاطب برای دریافت برگه های یادداشت، بودجه و ... دارد. زمانی که تعداد سفارش کم است و زمان چاپ کوتاه است و از لحاظ مالی محدودیتی وجود ندارد بهترین گزینه چاپ دیجیتال است.

بعد از انتخاب نوع چاپ، نوع کاغذ برگه های یادداشت برسی می شود که متداول ترین این برگه ها تحریر 80 یا 70 گرم است.

مقالات مرتبط

# طراحی برگه یادداشت

# چاپ دیجیتال برگه یادداشت

# در طراحی سربرگ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟