ست اداری

طراحی سربرگ های اختصاصی

  • نویسنده:
  •     
  • :تاریخ

طراحی سربرگ های اختصاصی

در مقالات گذشته ضرورت استفاده از سربرگ در مکاتبات اداری بررسی شد در ادامه به مبحث طراحی سربرگ ها می پردازیم. همان‌طور که قبلاً گفته شد سربرگ ها همان ورق های معمولی هستند که قرار دادن نام تجاری و لوگوی شرکت به آن‌ها هویت می بخشد. طراحی سربرگ ها با کیفیت به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

 

طراحی سربرگ های اختصاصی

 

کیفیت کاغذ سربرگ ها

اگر برای اولین بار قرار است یک سربرگ حرفه ای را بررسی کنید، اولین بخشی که باید به آن توجه کنید نوع و کیفیت کاغذ سربرگ است. کاغذ های سربرگ معمولاً در دو سایز A4 و A5 طراحی و چاپ می شوند. از لحاظ کیفیت این دو نوع سربرگ تفاوتی ندارند و تنها در ابعاد تفاوت پیدا می کنند. زمان استفاده از سربرگ نیز تنها مقدار محتوای نامه است که سایز کاغذ سربرگ را تعیین می کند.

 انواع کاغذ هایی که در چاپ سربرگ ها متداول هستند: کاغذ تحریر ۱۲۰ گرم، کاغذ گلاسه ۱۲۰ گرم، کاغذ کتان ۱۲۰ گرم و ... است که هم برای سایز A4 استفاده می شوند و هم برای سایز A5. سربرگ ها به صورت تک رو و دو رو چاپ می شوند که گرماژ مناسب برای چاپ تک رو معمولاً 80 و برای چاپ دو رو 120 گرم است.

سربرگ ها در ابعاد A6 نیز چاپ می شوند اما مورد استفاده آن‌ها به عنوان کاغذ یادداشت است تا مکاتبه اداری. برگه هایی که به صورت اختصاصی برای یادداشت طراحی می گردند فاقد قسمت تاریخ و پوست بوده و کلمه یادداشت بر روی آن ذکر می گردد تا از حالت رسمی خارج شوند.

 

طراحی سربرگ های اختصاصی

 

کیفیت طراحی و محل قرار گیری اطلاعات

در زمان طراحی سربرگ ها آنچه که یک ورق ساده را به سربرگ تبدیل می کند اطلاعاتی است که بر روی سربرگ قرار می گیرد. در زمان طراحی اطلاعاتی چون نام شرکت لوگو، تاریخ ، شماره نامه، پیوست و اطلاعات تماس معمولاً قرار می گیرد. محل قرار گیری هر یک از این عناصر اختیاری است و از قانون خاصی پیروی نمی کند. زمان طراحی، یک ورق سربرگ ها را به سه قسمت تقسیم می کنند letter head، بخش میانی که خالی است و در آخر footer . اطلاعات تماس (آدرس ، شماره تماس ، آدرس ایمیل و یا آدرس سایت) را معمولاً در این قسمت انتهایی قرار می دهند. Letterhead و اطلاعاتش مخصوص سربرگ هایی است که برای نامه های اداری استفاده می شود. این قسمت اولین جایی است که به چشم مخاطب می آید. این قسمت طوری طراحی می شود که با دیگر ست های اداری هماهنگی داشته باشد. در این قسمت معمولاً لوگو، نام شرکت یا سازمان به بهترین طراحی و فونت قرار می گیرد. گاهی شعار تبلیغاتی نیز با فونت و سایزی کوچک‌تر زیر آن‌ها قرار می گیرد.  در گوشه های این قسمت Letterhead  معمولاً تاریخ، شماره نامه و پیوست قرار می گیرد.

 

طراحی سربرگ های اختصاصی

 

فضای میانی سربرگ ها، این قسمت دقیقاً جایی است که خالی می ماند و محتوای نامه را تشکیل می دهد. سربرگ ها باید طوری طراحی شوند که محتوای این قسمت را تحت تأثیر قرار ندهند. سربرگ هایی که به صورت شلوغ طراحی می گردند، در خوانایی مطالب نوشته شده مشکل ایجاد می کنند. فضای این قسمت باید به اندازه کافی در نظر گرفته شود و اندازه فونت های سربرگ باید طوری انتخاب شود که فونت نوشته را تحت شعاع قرار ندهد. به همین دلیل آیتم های دیگر قسمت های سربرگ معمولاً بین 10 تا 14 انتخاب می شوند تا هم خوانا باشند و محتوای اصلی دچار مشکل نشود.

همانطور که در دیگر مقالات تکرار شده است طراحی و محل قرار گیری آیتم ها در سربرگ از قانون خاصی پیروی نمی کند و متناسب با سلیقه طراح و متناسب با نیاز شرکت انتخاب می گردد، اما به یاد داشته باشید تمامی این موارد باید هماهنگ و با استاندارد ها تناسب داشته باشند.  

مقالات مرتبط

# چاپ سربرگ اداری

# اوراق اداری و کاربردهایشان

# اهمیت استفاده از سربرگ های اداری