ست اداری

چاپ دیجیتال برگه های یادداشت

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

چاپ دیجیتال برگه های یادداشت

برگه های یادداشت یکی از پر کاربردترین و ارزان‌ترین نوشت افزار های اداری هستند و چون افراد روزی چند بار با این نوشت افزار در ارتباط هستند بهتر است کیفیت چاپ آن‌ها بالا باشد تا مخاطب در استفاده از آن خسته نشود. یکی از با کیفیت ترین انواع چاپ برگه های یادداشت، چاپ دیجیتال است. چاپ دیجیتال توسط دستگاه های دیجیتال انجام می شود که در ادامه به بررسی مراحل چاپ دیجیتال برگه های یادداشت می پردازیم.

 

چاپ دیجیتال برگه های یادداشت

 

برای چاپ دیجیتال بهتر است طراحی دیجیتال داشته باشیم. برای طراحی برگه های یادداشت معمولاً از نرم افزار های  فتوشاپ، ایلیستریتور ، کورل ، اتوکد و ... استفاده می شود. فایل های آن‌ها با فرمت های TIFF, PDF, JPEG و ...  ذخیره شده و راهی چاپخانه می گردد. در چاپخانه در وهله اول ابعاد برگه یادداشت، نوع کاغذ، یک رو و دو رو بودن برگه یادداشت بررسی می گردد.

در دستگاه های چاپ دیجیتال طرح گرافیکی را به حالت bitmap در می آورند. این بدان معنا است که نقاط رنگی طرح را کدگذاری می کنند تا فایل طراحی به صورت کد در بیاید. این کار توسط لیزر دستگاه چاپ انجام می شود. این کدگذاری دیجیتال بر اساس بار الکتریکی مثبت اعمال می شود. تونرها و رنگ های دستگاه دیجیتال که عمل چاپ را انجام می دهند، توسط دستگاه دارای بار الکتریکی منفی می شوند. این کدهای مثبت رنگ های منفی را جذب می کنند و طرح بر روی قسمت درام دستگاه دیجیتال چاپ می شود. در واقع با این عمل طرح دیجیتال برگه یادداشت از کامپیوتر به دستگاه چاپ منتقل می شود. حال باید طرح برگه یادداشت از دستگاه بر روی کاغذ چاپ شود. برای این کار کاغذ یک بار الکتریکی قوی تری دریافت می کند، با باردار شدن کاغذ رنگ های دستگاه بر روی کاغذ منتقل می شوند و در نهایت عمل چاپ صورت می گیرد. مواد رنگی زمانی که روی کاغذ چاپ می شوند هنوز تثبیت نیستند و در صورت برخورد با مانع پخش می گردند. برای ثبات این رنگ های چاپی برگه های یادداشت از محفظه حرارت و فشار عبور می کنند و رنگ به داخل بافت کاغذ نفوذ می کند. با این مراحل یک تصویر دیجیتال از روی کامپیوتر به واسطه دستگاه بر روی کاغذ چاپ می گردد.

 

چاپ دیجیتال برگه های یادداشت

 

دستگاه دیجیتال برای اینکه مجدد عمل چاپ را انجام دهد، باید از رنگ ها و تونر ها خالی گردد این عمل به دشارژ کردن معروف است و توسط لامپ های مخصوص انجام می گیرد.  

در مرحله بعد خدمات تکمیلی بر روی برگه های یادداشت انجام می شود. خدمات تکمیلی شامل طلاکوب، نقره کوب، UV، سلفون کشی، برجسته کاری و ... می باشد. خدمات تکمیلی در برگه های یادداشت اصلاً متداول نیست و برای هدایای تبلیغاتی و استفاده های در موارد خاص انجام می گیرد. این مرحله هزینه ای جدا به همراه دارد.

بعد از این مرحله برگه چاپ شده وارد محله برش و تا می شود. برگه های یادداشت در این مرحله برش می خورند، که حساسیت این مرحله میلی‌متری است. خطا در آن کیفیت و دقت تمام مراحل قبلی را از بین می برد و کیفیت محصول نهایی را کاهش می دهد.

 

چاپ دیجیتال برگه های یادداشت

 

برای ساخت دفترچه های یادداشت پس از این مرحله، گاهی برگه ها چسب دار شده و سپس صحافی کردن برگه های یادداشت شروع می شود. برای صحافی کردن ابتدا چسب دار کردن برگه، سیمی کردن و یا دوخت انجام می گیرد و در آخر جلد به مجموعه برگ ها اضافه می گردد.

برای تعیین قیمت طراحی و چاپ دیجیتال برگه های یادداشت و یا دفترچه های یادداشت تمامی این مراحل، هزینه هایشان جداگانه محاسبه می گردند. تنوع در سایز، تنوع در نوع کاغذ، تنوع در تعداد رنگ طرح، تنوع در صحافی و خدمات تکمیلی اصلی ترین عوامل در تعیین قیمت ساخت برگه های یادداشت هستند.

مطالب مرتبط

# چاپ دیجیتال سربرگ

# چاپ دیجیتال قبض

# چاپ دیجیتال منو