تقویم و سررسید

سررسید اختصاصی با جلد داغی

  • نویسنده: نسیم نیری
  •     
  • :تاریخ

روش های مختلفی برای حکاکی روی اجسام وجود دارد. حکاکی به معنی ایجاد برجستگی و فرورفتگی برای درج مطالب خاص بر روی سطح مورد نظر است. پیشینه ی حکاکی و مهر کنی به زمان های دور بر می گردد. بخش های مهم ساختار و ساختمان یک مهر، سجع نگاری، خوشنویسی و ترکیب یا قاعده نویسی می باشد. در ابتدا برای انتخاب روش حکاکی بر روی سررسید باید به جنس سطح مورد نظر توجه کرد. مثلا برای چاپ نوشته و طرح دلخواه روی پلاک سررسید روش هایی مانند حک ضربه ای، حک کوبشی، حک سوزنی، حک اسکرایب، حک براده بری، حک الکتروشیمیایی، حک لیزر، حک پرسی و رول مارکینگ اشاره کرد. حکاکی بر روی چوب، کاشی، کاغذ و پارچه هم می تواند صورت پذیرد. بر روی مقوا روش های چاپی مانند لیزر، داغ کوب، سیلک، گالینگور، سلفون و... با توجه به جنس و نوع کاربرد به کار می رود. یکی از متداول ترن روش ها بـرای اختصاصـی کـردن سررسید(نمونه کارها) که عمدتـأ برای تیراژ هـای پاییـن استفاده می‏شود . درج لوگو به صورت چاپ ، نمونه های حک و یا داغی برروی جلد سررسید‏ ها در سایت شرکت تبلیغاتی طرح هرم قابل مشاهده می باشد.

سررسید اختصاصی با جلد داغی

جالب است بدانید که برای حک نوشته و تصویر روی سررسید، چاپ داغی مرسوم ترین روش است. چاپ داغی با نام های دیگر چاپ طلاکوب، نقره کوب یا لترپرس شناخته می شود. این روش چاپ بر روی وسایلی دیگری مثل کیف، جلد پایان نامه، کیف عابر بانک، جعبه و ... به کار می رود. آیا می دانید سررسید اختصاصی(نمونه کارها) با جلد داغی چگونه تهیه می شود؟ با توجه به ساختار کلیشه ای چاپ داغی نوشته های جلد سررسید باید درشت تهیه شود، قسمت مورد نظر تک رنگ باشد و دی پی آی فایل طلا کوب 600 باشد. کلیشه باید طوری ساخته شود که:

  1. در ابتدا طرح کلیشه را بر روی کاغذ کالک چاپ می کنیم.
  2. پرینت گرفته شده به همراه نایلوگرینت نور دهی می کنیم.
  3. با حلال و فرچه آن را شسته تا برجسته شود.
  4. زمانی که برجسته شد، کلیشه را بر روی دستگاه طلا کوب می بندیم و عملیات حکاکی را آغاز می کنیم. مقالات مرتبط : سررسید اختصاصی با جلد پلاک دار

جلد داغی توسط دستگاه های مخصوص به روش های دستی، پنوماتیک، هیدرولیک و دیجیتال می تواند ایجاد شود. روش دستی برای سررسیدهای اختصاصی و با تعداد کم مناسب است. فشار اهرم میز داغی در این روش با دست و توسط انسان صورت می پذیرد. در دستگاه های پنوماتیک فشار باد موجب چاپ بر روی اجسام می شود. دستگاه های هیدرولیکی با فشار روغن طرح را بر روی جلد مورد نظر چاپ می کند و در نهایت روش دیجیتال از داغی استفاده نکرده و به صورت دیجیتال طرح چاپ می شود. در حقیقت فشار جک موجود در روش چاپ داغی به همراه فویل موجب می شود تا طرح بر روی جسم چاپ شود. رول های استفاده شده در چاپ داغی می تواند در ابعاد 75 * 65 و 240 * 120 و ساخت کشور کره و چین باشد. از مزایای این روش آن است که سطح دچار فرورفتگی شده و براحتی از بین نمی رود و در صورت خطا به سختی قابل تصحیح است. بنابر این طرح دلخواه را قبل از چاپ به دقت باید مورد پایش و بررسی قرار داده و با کمک مشاوران به نتیجه ی دلخواه رسید تا متحمل هزینه های زیاد نشویم.

سررسید اختصاصی با جلد داغی