تقویم و سررسید

هدف از طراحی گرافیکی یک سالنامه و تقویم

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

هدف از طراحی گرافیکی یک سالنامه و تقویم

سالنامه ها و تقویم ها اصلی ترین هدفشان نشان دادن تاریخ است. تاریخ مصرف سالنامه ها و تقویم ها تنها یک سال است، و یک سال زمان مناسبی برای ارائه تبلیغات یک شرکت به مخاطب خود است. طراحی گرافیکی سالنامه ها و تقویم ها، بسته به موضوع سالنامه و تقویم(نمونه کارها) متغیر است. انواع مختلفی از تقویم و سررسید ها در بازار وجود دارد که از جمله آنها می توان به : تقویم رومیزی، تقویم دیواری، تقویم رومیزی اختصاصی، تقویم رومیزی عمومی با طلاکوب، تقویم رومیزی پایه تلقی، و انواع سررسید و سالنامه ها مثل : سررسید عمومی، سررسید اختصاصی، سررسید وزیری، سررسید اروپایی، سررسید رقعی، سررسید خشتی و... اشاره نمود. آشنایی و شناخت شرکت تبلیغاتی طرح هرم به شما این امکان را میدهد که با تبلیغات خلاقانه محصولات خود مشتری بیشتری را جذب کنید.

 

هدف از طراحی گرافیکی یک سالنامه و تقویم

( طراحی و چاپ تقویم رومیزی اختصاصی  شرکت رایان طب)

گاهی تقویم ها و سالنامه ها موضوعی اقتصادی را پوشش می دهند و گاهی فرهنگی، گاهی موضوع اجتماعی دارند و گاهی هدفی جز تبلیغات یک محصول خاص و یک شرکت خاص را بیشتر ندارند. پس برای طراحی گرافیکی آن‌ها تعیین هدف، اصلی ترین نکته است. زمانی که هدف از طراحی یک تقویم و سالنامه تبلیغاتی مشخص شد به تعیین نوع تقویم (نمونه کارها) پرداخته می شود. تقویم ها و سالنامه ها بر اساس چند ویژگی تقسیم بندی می شوند. گاهی بر اساس سایز یا قطع تقسیم می شوند، گاهی بر اساس کاربرد تقسیم می شوند و گاهی بر اساس پایه و گاهی بر اساس نوع جلد و تاریخ بندی ...

گاهی سالنامه ها و تقویم ها برای افراد خاص و شرکتی خاص به صورت سفارشی طراحی می شوند اما گاهی آن‌ها را به صورت عمومی از قبل طراحی و چاپ می کنند.

در زمان طراحی گرافیکی سالنامه  و تقویم ها باید به این نکته توجه داشت که این وسیله قرار است به صورت روزانه استفاده گردد، پس در طراحی و انتخاب رنگ ها باید دقت شود که طرح چشم بیننده را خسته نکند و برای مخاطب جذاب باشد. مقالات مرتبط : تقویم زیر دستی با کاغذ کرافت

هدف از طراحی گرافیکی یک سالنامه و تقویم

( طراحی و چاپ انواع سررسید اختصاصی و سررسید عمومی)

مراحل طراحی سالنامه ها و تقویم ها

در طراحی تقویم ها و سالنامه های تبلیغاتی، مانند دیگر ابزار تبلیغاتی اولین نکته شناسایی مخاطب است. بعد از تعیین نوع تقویم(نمونه کارها) و شناسایی ابعاد آن، به مرحله طراحی گرافیکی قالب می رسیم. اگر سالنامه و تقویم  تبلیغاتی به صورت عمومی باشد و مخاطب خاص نداشته باشد برای طراحی قالب آن‌ها تنها کافی است صفحه آرایی شود و سپس جای صحافی و فنر و ... مشخص می گردد.

در مرحله دوم شروع به اختصاصی کردن سالنامه و تقویم می کنیم، ابتدا نام شرکت، لوگوی آن، محصولات و خدمات را بر روی جلد و سپس صفحات داخلی سالنامه و تقویم(مقالات مرتبط) استفاده می کنیم. در ساخت تقویم های عمومی صفحات داخلی از پیش طراحی گرافیکی می شوند و در بسیاری از موارد حتی چاپ می شوند، در این تقویم ها و سالنامه ها تنها جلد است که طراحی نمی شود و جلد بر اساس لوگو، نام شرکت و رنگ سازمانی طراحی و چاپ شده و بر روی صفحات داخلی از پیش چاپ شده صحافی می گردد.

 

هدف از طراحی گرافیکی یک سالنامه و تقویم

( طراحی و چاپ تقویم رومیزی اختصاصی شرکت سما نقاله)

در مرحله بعد به طراحی صفحات داخلی می پردازیم. صفحات داخلی بر اساس نیاز مشتری و نوع سالنامه و تقویم طراحی می شوند. در سالنامه های کتابی برای تقویم 3 بخش طراحی می گردد، بخش مقدمه، بخش تقویم(نمونه کارها) و در آخر بخش اختصارات. در تقویم های دیوار طراحی صفحات داخلی تنها به بخش روز شمار و ماه شمار اختصاص دارد و از عکس ها و لوگو شرکت تنها در بخش بالای تقویم استفاده می شود. در تقویم های رومیزی اکثراً روز شمار هستند و بخش های داخلی صفحات تنها به لوگو و نام شرکت اختصاص دارد و عکس در این تقویم ها کم استفاده است.  

در قدم آخر می توانید بخش های سفید سالنامه و تقویم را به رویداد ها، تعطیلات، شعر ها و ... اختصاص داد. در تقویم(مقالات مرتبط) اختصاصی می توان این بخش ها را اختصاصی طراحی کرد، مانند طراحی اختصاصی تقویم و سالنامه برای حسابداران، صنعت گران و... .

 

هدف از طراحی گرافیکی یک سالنامه و تقویم

( طراحی و چاپ سررسید اختصاصی شرکت مارلینو)

در مرحله چاپ انتخاب نوع کاغذ، گرماژ، نوع جلد، قسمت های بعد از چاپ مانند سلفون کشی، مخمل کردن و ... مشخص می گردد.

در زمان چاپ یکی از مهم‌ترین قسمت ها، حک لوگوی شرکت بر روی جلد است. روش های حک لوگو شامل داغکوب کردن، طلاکوب و نقره کوب کردن، لیزر مستقیم، پلاک، سیلک و... است. هر یک از این روش ها بر اساس جنس جلد و میزان بودجه کارفرما بستگی دارد، که البته خلاقیت و سلیقه در این امر بسیار دخیل است.

به طور کلی چون سالنامه ها، تقویم ها و سررسید ها به صورت روزانه در یک سال در دست مخاطبین قرار دارند، از لحاظ کیفیت و تبلیغاتی بسیار پر اهمیت هستند. به همین دلیل خلاقیت در طراحی گرافیکی آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

مطالب مرتبط:

# نمونه سررسید های عمومی و اختصاصی

# نمونه تقویم های عمومی و اختصاصی

# سررسید مهندسی و ویژگی های آن

# طراحی و چاپ تقویم رومیزی اختصاصی