جعبه و بسته بندی

طراحی جعبه چای

  • نویسنده: سعید هدایتی
  •     
  • :تاریخ

طراحی جعبه چای

چای یکی از رایج ترین و پر مصرف ترین محصولات غذایی در زندگی روزمره ایرانی هاست. به طور کلی ایرانیان در همه سنین، در همه مشاغل و در همه طبقات اجتماعی روزانه چند لیوان چای می نوشند، به دلیل همین تنوع بسیار زیادی که مصرف کنندگان چای با خود دارند، چای هایی که در بازار ایران یافت می شوند به انواع و اشکال مختلفی دیده می شوند و مورد مصرف مشتریان متعدد قرار می گیرند. مصرف زیاد چای، صادرات و واردات این محصول از کشورهای دیگر به ایران، یا تولید این محصولات در زمین های کشاورزی و توسط کشاورزان ایرانی سبب شده است تا گردش مالی بسیار بالایی را این محصول به خود اختصاص دهد.

 

طراحی جعبه چای

( طراحی و چاپ جعبه چای تی لند)

این گردش مالی سرمایه گذاران و کارخانجات صنعتی را مجاب کرده است که چای را به عنوان یک محصول تجاری چنان سایر محصولات تجاری بیارایند و سعی در بازاریابی داشته باشند، امروزه چای به صورت فله ای، بسته ای و کیسه ای عرضه می شوند که هر یک از اینان مخاطبین مختلفی را هدف قرار داده است. چای های کیسه ای بیشتر مورد مصرف دانشجویان و مسافران قرار می گیرند و انواع دیگر چای برای مصرف خانواده ها و مراکز کاری کاربرد دارند.

حجم جعبه های چای بر اساس گرم چایی که داخل خود جای داده اند تعیین می کند. جعبه های چای را عمدتا به شکل مکعب مستطیل می زنند،  تفاوت در طول و عرض و ارتفاع تنوع ظاهری بسیاری به این چای ها می دهد. معمولا در انتخاب چای های کیسه ای محوطه هایی برای قرارگیری هر کیسه یا هر چند کیسه تعبیه می شود. این محوطه ها درون بسته بندی ها جای می گیرند. در مواردی که چای ها به شکل غیر کیسه ای هستند تمامی چای ها داخل یک کیسه قرار می گیرد و سپس در جعبه جای می گیرد. به هنگام طراحی بسته های چای را به شکل گسترده قرار می دهد، یعنی شکلی که قرار است در مرحله بعدی به همان مکعب مستطیل تبدیل شود.

طراحی جعبه چای

 

نکته ای که باید به آن توجه داشت. این است که در طراحی جعبه های چای می توان از رنگ ها و تصاویر مختلف، متنوع و دگرگونی استفاده کرد. عمده طراحی سعی دارند تصاویری را روی مقواها و ابعاد مورد نظرشان قرار دهند که تداعی گر چای باشد. رنگ های سبز زرد و قرمز این کار را به خوبی انجام می دهند، کنار این رنگ ها طراحان به تصاویری نیز نیاز دارند. این تصاویر نیز دامنه ی وسیعی از تنوع را شامل می شوند. چنین تصاویری روی جعبه ها قرار می گیرند. خاصیت این تصاویر در این است که زیبایی بصری دارند این زیبایی بصری در تمایل مخاطب به خرید محصولات بسیار موثر است.

 

طراحی جعبه چای

( طراحی و چاپ جعبه چای تی بگ صداقت)

طراحان می بایست به این نکته توجه داشته باشند که در حالت صفحه گسترده طراحی یک شکل واحد ندارد و شاید بهتر باشد طراحان برای هر یک از بخش های جعبه چای طرحی خاص و منحصر به فرد را انتخاب کنند، طبیعتا تصویری که روی جعبه چای و در معرض دید مشتریان قرار می گیرد. تصویری از یک چای آماده است. البته می توان تصاویر جنبی هم مثل دانه های چای یا مزارع سرسبز آن که متعلق به مناطق جغرافیایی مرتبطی نیز باشد قرار گیرد.  در این قسمت از نام و لوگوی شرکت نیز استفاده می شود. در بخش های فرعی و کناری جنبی می توان به صورت نوشته اطلاعات شرکت، آدرس آن تلفن سایت و سایر اطلاعات تماس را قرار داد. انتخاب فونت و رنگ این قسمت نیز بر عهده طراح است. بنا به دلایل یاد شده در طراحی این محصولات باید به نکات ریز بسیار توجه داشت تا یک محصول خوب و وزین در اختیار مشتریان قرار داد.

مطالب مرتبط

چاپ جعبه با یووی موضعی

# ساخت جعبه مقوایی پشت سفید

# جعبه با قالب اختصاصی