جعبه و بسته بندی

خدمات تکمیلی در چاپ و تولید جعبه های دارو

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

خدمات تکمیلی در چاپ و تولید جعبه های دارو

 

پوشش دار کردن جعبه های دارویی چه مزیتی دارد؟

زمانی که از بسته بندی محصولات دارویی صحبت می شود مهم‌ترین نکته اجتناب از آلودگی و سالم نگه داشتن داروی داخل جعبه است. بسته بندی بهداشتی دارو ها زمانی مورد قبول است که عاری از هر گونه میکروب و آلودگی باشد. جعبه های دارویی رو طوری طراحی و چاپ می کنند که مقاوم به نفوذ باشند. از نقاط ضعف ساخت جعبه های دارویی با مقوا جذب رطوبت است که برای رفع این مشکل شرکت ها تدابیر خاص در نظر می گیرند. بسته بندی های مقاوم به نفوذ به هیچ وجه اجازه نمی دهند رطوبت و هر عامل دیگری وارد بسته بندی شوند. برای این منظور خدمات تکمیلی مانند پوشش دار کردن برای افزایش مقاومت جعبه های دارویی وارد عمل می شوند. از طرفی دیگر همان طور که قبلاً گفته شد، اطلاعات چاپ شده بر روی جعبه های دارویی اهمیت بالایی دارند، در نتیجه ماندگاری و ثبات این اطلاعات بر روی جعبه نیز اهمیت دارد.

 

خدمات تکمیلی در چاپ و تولید جعبه های دارو

( طراحی و چاپ جعبه دارو با روکش سلفون)

پوشش دار کردن جعبه های دارویی باعث افزایش مقاومت جعبه های مقوایی می شوند در ماندگاری اطلاعات نیز تأثیر به سزایی دارند. پوشش دار کردن شامل موارد زیر هستند.

روکش سلفون در چاپ جعبه های دارویی

یکسری از خدمات تکمیلی باعث پوشش بر روی جعبه های دارویی می شود. یکی از متداول ترین و پر طرفدارترین نمونه های پوشش در جعبه های دارویی سلفون ها هستند. این پوشش سلفونی توسط دستگاه سلفون کشی بر روی کار چاپ شده قرار می گیرد. سلفون یک لایه از پوشش BOPP است که دو حالت مات و براق دارد. این پوشش سلفون هم باعث افزایش استحکام جعبه های دارویی شده و هم از نفوذ رطوبت و دیگر مواد به داخل جعبه جلوگیری می کند. از طرفی دیگر این پوشش سلفونی مانع از پاک شدن اطلاعات چاپی از روی جعبه می شود.  

دستگاه های سلفون کشی در چاپخانه ها به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هستند و به دو صورت گرم و سرد سلفون کشی را انجام می دهند. در مدل های حرارتی و گرم این دستگاه ها سلفون به واسطه حرارت، بهتر بر روی سطح مقوا قرار می گیرد و از نظر بهداشتی اطمینان بالاتری را ایجاد می کند. این نکته بهداشتی در جعبه های دارویی حائز اهمیت است.

سلفون ها گاهی به صورت کامل بر روی جعبه قرار می گیرند و گاهی تنها بر قسمت های خاص چسبیده می شوند. زمانی که جعبه قرار است به صورت نیمه و تنها به قسمت های خاص زده شود هدف زیبایی جعبه و ماندگاری مطالب چاپ شده مد نظر است.

 

خدمات تکمیلی در چاپ و تولید جعبه های دارو

 

روکش یووی در چاپ جعبه های دارویی

پوشش UV نیز مانند پوشش های سلفونی یک لایه پوششی هستند که بر روی سطح جعبه قرار می گیرند و جعبه را در برابر رطوبت و دیگر مواد محافظت می کند. این پوشش UV ماندگاری مطالب چاپی را نیز بالا می برد و مانند سلفون ها دو نوع مات و براق دارد. گاهی برای افزایش زیبایی و افزایش خوانایی اطلاعات از پوشش UV مات و براق به طور هم‌زمان استفاده می شود. این کار  علاوه بر زیبایی به استحکام جعبه نیز کمک می کند. اما گاهی پوشش UV نیز در قسمت های خاص به منظور افزایش ماندگاری اطلاعات چاپی، افزایش خوانایی مطالب و یا زیبایی جعبه به کار می رود.

شیوه چاپ پوشش UV معمولاً به صورت سیلک اسکیرین است و نوع مواد مصرفی در آن حالت مات و براق را ایجاد می کند. برای خشک کردن مواد این پوشش از روش ماوراء بنش استفاده می شود و دلیل نامگذاری این روش به همین علت است.

پس از چاپ رنگ و اطلاعات جعبه های دارویی رنگ مخصوص و پودر مخصوص بر روی کار قرار گرفته و جذب می شوند و با گذر سطح چاپی از اشعه و حرارت یووی سطح چاپی برجسته و متمایز از دیگر بخش ها می گردد. این روش بیشتر به عنوان یک روش تزیینی برای افزایش زیبایی به کار می رود اما این تکنیک چاپی مقاومت جعبه را نیز بالا می برد.

 

خدمات تکمیلی در چاپ و تولید جعبه های دارو

 

از مهم‌ترین نقاط ضعف در این روش، ترک خوردن و خشک شدن بیش از حد سطح چاپی است. برای جعبه های دارویی این نکته مهم است که خوانایی مطالب کاهش نیابد به همین منظور پوشش سلفون اطمینان خاطر بیشتر را به چاپخانه ها می دهند که این ترک ها ایجاد نمی شود. با پیشرفت های صورت گرفته در صنعت چاپ طی سال های اخیر نوعی یووی با نام یووی موضعی نیز به وجود آمده است. همان طور که از نام این عملیات مشخص است،تنها نقاطی که توسط کلیشه مشخص می شود یووی زده می شود. یووی شنی و یووی اکلیلی نیز طی سال های اخیر به وجود آمده که از آنها نیز می توان برای زیباتر کردن کار استفاده کرد.

 

مقالات مرتبط

# برای زیبایی جعبه های دارویی چه کار های تکمیلی انجام می شود؟

# تیغ زنی و قفل جعبه های دارویی

# چاپ جعبه های لوازم آرایشی بهداشتی