جعبه و بسته بندی

اهمیت طراحی جعبه لوازم آرایشی با قالب اختصاصی

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

اهمیت طراحی جعبه لوازم آرایشی با قالب اختصاصی

از نظر برخی از مخاطبان لوازم های آرایشی کیفیت و مرغوبیت یک محصول آرایشی از جعبه و بسته بندی آن قابل تشخیص است. در این زمان است جعبه های خاص با قالب اختصاصی، برای بسته بندی محصولات آرایشی بهداشتی ارزش پیدا می کند. برای ساخت جعبه با قالب اختصاصی ابتدا توسط نرم افزار های مخصوص، جعبه ها را طراحی می کنند و سپس برای جعبه ها قالب های خاص ساخته می شود تا بر اساس طرح اولیه جعبه، خط قالب مشخص گردد. خط قالب مکان هایی که لازم است تا خورده شود یا محل هایی که قرار است برش بخورد را تعیین می کند. طراحی جعبه های آرایشی با قالب های اختصاصی، در فضای رقابتی تبلیغات امروز اهمیتی مشابه با محصول آرایشی تولیدی دارد. برای طراحی جعبه ها با قالب های اختصاصی از نرم افزار هایی چون Adobe Illustrator، InDesign یا InkScape استفاده می شود. گاهی برخی از طرح های جعبه های آرایشی بهداشتی به صورت آماده هستند، این طرح های آماده از آنجایی که قبلاً در خط قالب امتحان شده اند دارای کمترین خطا هستند. هرچه این جعبه های اختصاصی با کیفیت تر باشند و خلاقانه تر، در جذب مخاطب موفق تر هستند.

 

اهمیت طراحی جعبه لوازم آرایشی با قالب اختصاصی

 

ساخت جعبه لوازم آرایش با قالب اختصاصی

با توجه به جذابیتی که قرار است جعبه های اختصاصی برای بسته بندی لوازم آرایشی داشته باشند، جنس جعبه و رنگ‌بندی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در رنگ‌بندی جعبه با قالب های خاص، تایپوگرافی و هماهنگی  آن با جعبه ساخته شده مهم است. در وهله بعدی قالب و شکل جعبه اهمیت پیدا می کند. این قالب جعبه بر اساس نیاز بازار و نوع محصول تولید شده ساخته می شود. جعبه با قالب های اختصاصی باید طوری ساخته شوند که مشتری با دیدن آن ها، جدا از محصولات داخل جعبه، تنها برای داشتن جعبه آن را بخرند، این جمله هدف نهایی از تولید و ساخت جعبه با قالب های اختصاصی برای لوازم آرایش می باشد.

 

ساخت جعبه لوازم آرایش با قالب اختصاصی

 

ابعاد جعبه با قالب های اختصاصی

جعبه هایی که با قالب اختصاصی تولید می شوند، ابعادشان اهمیت دارد. زیرا در محصولاتی که به صورت تعداد هستند، تعداد محصولی که داخل جعبه قرار می گیرد، مهم است. مثلاً مداد آرایشی که قرار است داخل جعبه باشد مهم است. در برخی از محصولات برای جلوگیری از ضربه به محصول آرایشی و هم لوکس تر نشان دادن آن از ابر یا فوم در داخل جعبه استفاده می شود.

ابعاد و شکل ظاهری جعبه ها باید طوری باشد که در جا به جایی و انبارداری لوازم آرایشی، مشکلی ایجاد نکند. گاهی جعبه ها را طوری می سازند که روی هم قرار نگرفته و فضای زیادی را در انبار اشغال می کند. به همین منظور، طراحی و ابعاد جعبه با قالب های اختصاصی در انبارداری اهمیت پیدا می کند.

 

ساخت جعبه لوازم آرایش با قالب اختصاصی

 

جنس جعبه با قالب های اختصاصی

مقوا یکی از پر طرف دارترین ابزار در تولید جعبه با قالب های اختصاصی می باشد. از مهم‌ترین ویژگی های مقوا، قالب گیری آسان و قیمت آن است. کاغذ و مقوا در صنعت چاپ نیز دارای تنوع هستند و می توان بر روی آن‌ها کار هایی نظیر یو وی، سلفون، طلاکوبی، برجسته کردن و ... جهت افزایش مقاومت و زیبایی جعبه ها انجام دارد و زیبایی جعبه نهایی را افزایش داد. از دیگر ویژگی های مقوا و کاغذ، تنوع در گرماژهای و جنس خود کاغذ است که تولید کننده حق انتخاب بالایی دارد. اما مقوا دارای استحکام کمی بوده و در برابر رطوبت، ضربه و ... تغییر شکل می دهد و امکان دارد به محصول داخل جعبه آسیب برساند.

 

ساخت جعبه لوازم آرایش با قالب اختصاصی

 

  گاهی برخی از محصولات را داخل جعبه هایی از جنس فلز یا پلاستیک قرار می دهند. این جعبه های فلزی به دلیل تنوع و زیبایی که در طراحی و ساخت دارند مورد توجه تولید کنندگان می باشند. جعبه های فلزی به علت اینکه قیمت بالایی را به تولیدکنندگان تحمیل می کنند بهتر است برای محصولات آرایشی کوچک و گران قیمت تر به کار می روند. این محصولات هم نیاز به جعبه های کوچکی دارند و هم به نسبت دیگر محصولات گران‌بها هستند.

 

مقالات مرتبط

چاپ جعبه با یووی موضعی

# کاربرد جعبه با قالب پنجره ای

# طراحی جعبه لمینیتی