جعبه و بسته بندی

اهمیت طراحی جعبه با قالب های خاص

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

اهمیت طراحی جعبه با قالب های خاص

بعضی از محصولات دارای تنوع کمی هستند و برای جذب مشتری و زیبایی محصولاتی که ارائه می دهند تنها تنوع  در بسته بندی و جعبه محصولات قابل مشاهده است. در این زمان است جعبه های خاص، برای بسته بندی محصولات ارزش پیدا می کند. برای ساخت جعبه های خاص ابتدا توسط نرم افزار های مخصوص، جعبه ها را طراحی می کنند و سپس برای جعبه ها قالب های خاص ساخته می شود تا بر اساس طرح اولیه جعبه، خط قالب مشخص گردد. خط قالب مکان هایی که لازم است تا خورده شود یا محل هایی که قرار است برش بخورد را تعیین می کند. طراحی جعبه با قالب های خاص، در فضای رقابتی تبلیغات امروزه، اهمیتی مشابه با محصول تولیدی دارد. برای طراحی جعبه ها با قالب های خاص از نرم افزار هایی چون Adobe Illustrator، یا Corel draw استفاده می شود. گاهی برخی از طرح های جعبه ها به صورت آماده هستند، این طرح های آماده از آنجایی که قبلاً در خط قالب امتحان شده اند دارای کمترین خطا هستند.

 

اهمیت طراحی جعبه با قالب های خاص

( طراحی و چاپ جعبه های چای طعم دار تی لند)

ساخت جعبه با قالب خاص

با توجه به جذابیتی که قرار است جعبه های خاص داشته باشند، جنس جعبه و رنگ‌بندی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در رنگ‌بندی جعبه با قالب های خاص، تایپوگرافی و هماهنگی  آن با جعبه ساخته شده مهم است. در وهله بعدی قالب و شکل جعبه اهمیت پیدا می کند. این قالب جعبه بر اساس نیاز بازار و نوع محصول تولید شده ساخته می شود. جعبه با قالب های خاص باید طوری ساخته شوند که مشتری با دیدن آن ها، جدا از محصولات داخل جعبه، تنها برای داشتن جعبه آن را بخرند، این جمله هدف نهایی از تولید و ساخت جعبه با قالب های خاص می باشد.   

 

طراحی و چاپ جعبه های چای طعم دار تی لند

( طراحی و ساخت قالب جعبه های چای طعم دار تی لند)

ابعاد جعبه با قالب های خاص

جعبه هایی که با قالب خاص تولید می شوند، ابعادشان اهمیت دارد. زیرا در محصولاتی که به صورت تعداد هستند، تعداد محصولی که داخل جعبه قرار می گیرد، مهم است. مثلاً دستمال کاغذی، شکلات و ... تعداد شکلاتی که قرار است داخل جعبه باشد مهم است. در مورد جعبه هایی که قرار است برای محصولات خوراکی استفاده شود، ترکیب رنگی و ابعاد که اشتهاآور باشد اهمیت پیدا می کند.

ابعاد و شکل ظاهری جعبه ها باید طوری باشد که در جا به جایی و انبارداری، مشکلی ایجاد نکند. گاهی جعبه ها را طوری می سازند که روی هم قرار نگرفته و فضای زیادی را در انبار اشغال می کند. به همین منظور، طراحی و ابعاد جعبه با قالب های خاص در انبارداری اهمیت پیدا می کند.

 

 طراحی و چاپ جعبه با قالب خاص

( طراحی و چاپ جعبه های چای طعم دار تی لند)

جنس جعبه با قالب های خاص

مقوا یکی از پر طرف دارترین ابزار در تولید جعبه با قالب های خاص می باشد. از مهم‌ترین ویژگی های مقوا، قالب گیری آسان و قیمت آن است. کاغذ و مقوا در صنعت چاپ نیز دارای تنوع هستند و می توان بر روی آن‌ها کار هایی نظیر یو وی، سلفون، طلاکوبی، برجسته کردن و ... انجام دارد و زیبایی جعبه نهایی را افزایش داد. از دیگر ویژگی های مقوا و کاغذ، تنوع در گرماژهای و جنس خود کاغذ است که تولید کننده حق انتخاب بالایی دارد. برای مثال گرماژ مقوایی که برای بسته بندی شکلات به کار می رود با مقوایی که برای بسته بندی چای به کار می رود یکسان نیست.  اما مقوا دارای استحکام کمی بوده و در برابر رطوبت، ضربه و ... تغییر شکل می دهد و امکان دارد به محصول داخل جعبه آسیب برساند.  گاهی برخی از محصولات را داخل جعبه هایی از جنس فلز قرار می دهند. این جعبه های فلزی به دلیل تنوع و زیبایی که در طراحی و ساخت دارند مورد توجه تولید کنندگان می باشند. جعبه های فلزی به علت اینکه قیمت بالایی را به تولیدکنندگان تحمیل می کنند بهتر است برای محصولات کوچک و گران‌بهایی مانند فلش، طلا و ... به کار می روند. این محصولات هم نیاز به جعبه های کوچکی دارند و هم به نسبت دیگر محصولات گران‌بها هستند.

 

مقالات مرتبط

جعبه با قالب اختصاصی

# چاپ و تولید جعبه کیبوردی

# چاپ و تولید جعبه هدیه