مطالب آموزشی

هدف از طراحی کاتالوگ چیست

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

 

کاتالوگ ها کتابچه هایی هستند که برای معرفی یک محصول و یا یک خدمات از شرکت، ارائه می شوند. اطلاعات فنی که داخل یک بروشور قرار دارد نسبت به یک کاتالوگ دقیق تر و مفصل تر بوده، و در کاتالوگ مطالب و ویژگی ها به صورت فهرست وار و کوتاه ارائه می شود و این امکان را به مخاطبانش می دهد تا بتواند چند محصول را در کاتالوگ با یکدیگر مقایسه کنند. به همین جهت مطالبی که در کاتالوگ هستند کم حجم تر هستند و طراحان گرافیکی کاتالوگ ها، فضای زیادی برای ارائه مطلب دارند. معمولاً کاتالوگ ها دارای تعداد صفحات کمی هستند اما تعداد دفعات استفاده از کاتالوگ بیش از دیگر محصولات گرافیکی است. آنچه برای یک محصول ابتدا به مخاطب ارائه می شود کاتالوگ است تا با استفاده از آن بتواند مدل های مختلف محصول و انواع آن را مشاهده کند. به همین دلیل است که مطالب در کاتالوگ ها به صورت فهرست وار ارائه می گردند تا علاوه بر امکان بررسی موردی، حجم مطالب نیز کم شود. ما در گروه شرکت تبلیغاتی طرح هرم با طراحان خلاق بهترین کاتالوگ را بر اساس نیاز کسب و کار شما طراحی و شما را به جامعه مخاطبانتان معرفی میکنیم. هدف از طراحی کاتالوگ ، ارائه ابزار یا کتابچه که قرار است در اختیار مشتریان قرار بگیرد، معرف جایگاه و اعتبار کاری برند مورد نظر بوده و سطح کیفی آن تاثیر بسزایی در انتخاب شدن توسط مشتریان خواهد داشت.

 

هدف از طراحی کاتالوگ چیست؟

 

نکاتی که در طراحی یک کاتالوگ باید رعایت گردد:

در طراحی گرافیکی کاتالوگ ها اساسی ترین نکته این است که کاتالوگ(نمونه کارها) باید تمایل خرید را در مخاطب افزایش دهد. زیبایی های بصری و هنر گرافیکی همراه با مطالب ارائه شده این احساس را ایجاد می کنند. البته به یاد داشته باشید طرح های گرافیکی کاتالوگ ها بسته به مخاطب انجام شود. پس یک طراح حرفه ای قبل از طراحی ابتدا مخاطب طرح خود را شناسایی می کند.  برای طراحی ابتدا ابعاد کاتالوگ در نظر گرفته می شود، اندازه متداول یک کاتالوگ سایز A4 است.  حجم مطلبی که در این صفحه A4 ارائه می شود قبلاً گفته شد که کم است و بقیه صفحه با عکس ها و طرح های گرافیکی پر می شود. تعداد عکس هایی که در کاتالوگ ها استفاده می شود بیش از بروشور است. و عکس هایی که در کاتالوگ استفاده می شوند ابعاد بزرگ‌تر، کیفیتی بیشتر و رنگی تر هستند.  در واقع بروشور ها با استفاده از عکس هایشان به جذب مخاطب خود می پردازند. ویژگی های بصری، چون ترکیب رنگی، فونت ها، اندازه قلم و ... در کاتالوگ و بروشور مشابه هستند اما آنچه که در کاتالوگ(مقالات مرتبط) اهمیت دارد فاصله بین جملات است. زیرا کاتالوگ ها به صورت فهرستی تایپ می شوند و فاصله جملات باید به گونه ای باشد تا خوانایی مطالب کم نشود.

به طور کلی کاتالوگ ها محصول محور بر پایه عکس و با توجه به مخاطب طراحی می گردند.

 

هدف از طراحی کاتالوگ چیست؟

 

کاربرد استفاده از کاتالوگ ها

کاتالوگ ها در قرن بیست میلادی ابداع شدند در کاتالوگ های اولیه مخاطبان هم‌زمان می توانستد عکس و مطالب یک محصول را کنار یکدیگر ببینند و آن را بررسی کنند. در واقع با افزایش تولیدات صنعتی و تنوع محصول، کاتالوگ ها وارد بازار تبلیغات شدند. کاتالوگ(نمونه کارها) به منظور تبلیغ و رقابت بین تولید کنندگان رواج پیدا کرد. امروزه کاتالوگ ها برای بازاریابی و تبلیغات، افزایش فروش، تبلیغ برند و معرفی شرکت‌های تولید کننده، معرفی محصول در بازار های جهانی، صادرات محصول، ارائه نکات تخصصی در زمان فروش و ... طراحی و تولید می شوند. البته تولید کنندگان امروزه کاتالوگ و بروشور را در قالب یک محصول ارائه می دهند. این کار برای طراحی و تبلیغات توصیه نمی شود اما استفاده از آن‌ها امروزه متداول است.

 

هدف از طراحی کاتالوگ چیست؟

 

در زمان چاپ کاتالوگ ها معمولاً از کاغذ های با کیفیت بالا استفاده می شود. زیرا کاتالوگ ها بیش از هر محصول گرافیکی دیگری در دسترس هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. به همین منظور استفاده از کاغذ های مرغوب علاوه بر افزایش کیفیت کاتالوگ چاپی، ماندگاری کاتالوگ را نیز بیشتر می شود. برای افزایش زیبایی بصری کاتالوگ جلد آن را صحافی کرده و آن را سلفون می کنند.

و در آخر آنچه که در طراحی گرافیکی کاتالوگ اهمیت دارد خلاقیت و ایده پردازی است که کاتالوگ نهایی را متمایز و جذاب می کند.

مطالب مرتبط

# طراحی روی جلد کاتالوگ

# چاپ دیجیتال کاتالوگ

# طراحی جلد کاتالوگ با رنگ پنتون