جعبه و بسته بندی

شرایط  و ضوابط تولید جعبه های دارو

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

شرایط  و ضوابط تولید جعبه های دارو
جعبه های دارویی جزء جعبه هایی هستند که مستقیم با سلامت افراد یک جامعه در ارتباط هستند، به همین منظور یک برای تولید جعبه های دارویی شرایط خاصی نیاز است. شرایط تولید جعبه های دارویی در کشور های مختلف متفاوت است و از طرف وزارت بهداشت آن کشور تعیین می گردد. بهداشتی بودن جعبه های دارویی اولین ویژگی یک جعبه دارویی است، این بهداشت هم در زمان ساخت و هم در زمان چاپ جعبه باید رعایت گردد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

داروها به طور مکرر در زمانی مشخص استفاده می شوند و زمان استفاده از آن‌ها متغیر است. جعبه ها وظیفه اصلی‌شان حفاظت از دارو است این حفاظت در برابر میکروب، گرد و خاک، رطوبت، گرما، سرما و ... است.

 

تولید جعبه های دارو

 

برای اینکه یک جعبه دارویی بهداشتی تولید شود ابتدا باید متریال و مواد اولیه بهداشتی داشته باشد، به همین منظور به بررسی جنس جعبه های دارویی می پردازیم:

جنس جعبه های دارویی

جعبه هایی که برای بسته بندی داروها استفاده می گردد معمولاً از جنس مقوا هستند. حال چرا از مقوا برای بسته بندی استفاده می گردد؟ درج اطلاعات دارو و شرکت تولیدی بر روی جعبه های دارو امری مهم است، به همین منظور اطلاعات باید به وضوح و با کیفیت بر روی جعبه چاپ شود. یکی از ویژگی های جعبه های مقوایی چاپ با کیفیت بر روی آن‌ها است. از طرف دیگر هزینه تولید جعبه با مقوا، مقرون به صرفه بوده و هزینه چاپی مناسبی نیز دارد. برای ساخت جعبه های دارویی نوع مقوایی که به کار می رود نیز مهم است، طبق گفته های قبلی چون جعبه های دارویی جزء جعبه های بهداشتی هستند تنها از برخی از مقوا ها برای ساخت آن‌ها استفاده می گردد.

مزایای استفاده از مقوا برای تولید و چاپ جعبه های دارویی:

  1. مقاومت در برابر کشش، فشار و پاره شدن  
  2. مقواها و کاغذ های از نوع مواد بازیافتی هستند و به راحتی می توان از آن ها در ساخت جعبه های غیر بهداشتی مجدد استفاده کرد.
  3. از آنجا که دیزاین جعبه های دارویی اهمیت دارد، مقوا ها قابلیت چاپ و رنگ بالایی دارند که در تبلیغات امری مهم است.
  4. از نقاط ضعف مقوا مقاومت در برابر رطوبت است. در صورت نیاز و بسته به سفارش مشتری می توان جعبه ای دارویی را مقاوم به رطوبت تولید کرد.
  5. مواد اولیه مقوا و کاغذ طبیعی بوده و از لحاظ قیمت ارزان تر از دیگر اجناس هستند.
  6. برش و تولید جعبه دارو با اشکال متنوع و مختلف با استفاده از مقوا به سهولت امکان پذیر است.
  7. از مهم‌ترین ویژگی مقوا، مقاومت در برابر تغییرات دمایی است. داروها داخل جعبه های مقوایی در برابر افزایش و یا کاهش دما محافظت می شوند.
  8. برای داروهایی که به صورت شیشه ای و شکستنی هستند، استفاده از جعبه مقوایی آن‌ها را در برابر تکان های حمل و نقل و آسیب های بدنه محافظت می کنند.

 

تولید جعبه های دارو

 

انواع مقواهای جعبه های دارویی

 انواع مقواهایی که برای ساخت جعبه های مقوایی دارویی به کار می رود به شرح زیر هستند:

  • مقوای یک رو یا پشت طوسی

  این مقوا ها معمولاً بازیافتی هستند و از یک طرف سفید و از سمت دیگر طوسی هستند. استفاده از این مقوا ها برای ساخت جعبه های دارویی ممنوع است اما برای داروهایی که مستقیم با مقوا در ارتباط نیستند و دارای پوشش هستند، استفاده می شوند. گرماژ این نوع مقوا معمولاً از ۲۳۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ، ۴۰۰ الی ۵۰۰ گرم که بسته به سایز جعبه، نوع دارو، وزن آن و ... گرماژ متناسب انتخاب می گردد.

  • مقوای دو رو یا ایندربرد

این مقوا مناسب ترین جنس برای استفاده در جعبه های دارویی می باشند. این مقوا ها بهداشتی بوده و از دو طرف سفید بوده و از لحاظ زیبایی مناسب هستند. اگر دارو در تماس مستقیم با این مقوا ها باشند از لحاظ بهداشتی مشکلی ایجاد نمی گردد.

  • مقوای گلاسه و براق

این نوع از مقوا ها جزء جعبه های بهداشتی و دو رو سفید هستند اما ظاهری براق و لوکس دارند. استفاده از این مقوا ها برای تبلیغات و بازاریابی اهمیت بالایی دارد اما قیمت بالاتری نسبت به مقوا های ایندربرد دارند. از این مقوا برای تولید جعبه های دارویی کودکان و لوازم آرایشی بهداشتی و ... بیشتر استفاده می گردد. به خاطر براق بودن و داشتن گرماژ بالا این مقوا برای داروهای حساس تر به ضربه مناسب تر هستند. اگر دارو شکنندگی بیشتری داشته باشد به صورت یک لا، دو لا و چند لا نیز مقوای گلاسه تولید می گردد.

 

مقالات مرتبط

چه اطلاعاتی بر روی جعبه های دارویی چاپ می شود

# تیغ زنی و قفل جعبه های دارویی

# خدمات تکمیلی در چاپ و تولید جعبه های دارو