جعبه و بسته بندی

تیغ زنی و قفل جعبه های دارو

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

تیغ زنی و قفل جعبه های دارویی

بیشتر کارشناسان بازاریابی داروهای ایرانی معتقدند در زمینه بسته بندی دارو ها ، شرکت‌های ایرانی بسیار ضعیف عمل می کنند، بسته بندی صحیح و زیبا حتی ساده، این اعتماد را در مخاطب ایجاد می کند که داروی ایرانی را مصرف کند. از آنجا که داروی ایرانی قیمت تمام شده کمتر دارد حال این بسته بندی با کیفیت است که گوی رقابت را باید از نمونه های خارجی بگیرد.

حتی از نظر روانی نیز بسته بندی در اثر گذاری دارو اهمیت دارد. زمانی که مصرف کننده ها نسبت به دارو حس مثبت دارند یقین پیدا می کنند که دارو در آنها اثر بخشی بالایی دارد و به مصرف کننده سود بیشتری می رساند.

 

 

تیغ زنی و قفل جعبه های دارویی

 

مراحل تولید جعبه های دارویی به شرح زیر است:

در ابتدا جعبه های دارو بر اساس نوع دارو، مقدار مصرف، مخاطب دارو و ... طراحی می گردد. اندازه دقیق دارو، وزن و ابعاد آن گرفته شده و محل چاپ اطلاعات مشخص می گردد.  طرح اولیه به کارشناسان وزارت بهداشت ارسال و پس از تائید به مرحله چاپ وارد می شود. در مرحله چاپ ابتدا نوع مقوا انتخاب می شود مقوا های جعبه های دارویی حتماً باید بهداشتی باشند و مقوای پشت سفید و ایندربرد که بیشترین استانداردهای بهداشتی را دارند، بهترین گزینه هستند. در مرحله چاپ نیز نکات بهداشتی رعایت می گردند و جعبه نهایی آماده است. بر اساس نوع دارو و مخاطب آن یک سری خدمات تکمیلی مانند یووی، سلفون کشی برجسته سازی و طلاکوبی و... انجام می گیرند. حال به مرحله تیغ زنی و برش جعبه می رسیم . در آخر آنچه که تهیه می شود به شرکت دارویی فرستاده می شود تا دارو ها وارد جعبه شوند.

 

برش و قالب تیغ در چاپ جعبه های دارویی

 

برش و قالب تیغ در چاپ جعبه های دارویی

ساخت قالب و تیغ برای کارهای چاپی جزء  جدا نشدنی از مرحله چاپ می باشد. چرا این مرحله اهمیت دارد؟

قبل از تولید انبوه جعبه های دارویی یک نمونه سه بندی چاپ و نمونه گیری می شود تا اشکالات آن و نحوه استفاده آن بررسی شوند. دارو ها باید به سهولت از جعبه خارج شوند اما به همان نسبت باید جعبه مقاوم داشته باشد تا دارو از صدمات فیزیکی محافظت شود. پس از تائید الگو ، از الگو یک قالب تهیه می شود تا بر اساس آن دیگر جعبه ها ساخته شوند. قالب تیغ و قالب برجسته دو قالبی هستند که در انواع چاپ ها به صورت های مختلف استفاده می شوند. چون بسته بندی جعبه های دارویی اهمیت دارد این قالب ها توسط دستگاه های دقیق تری به نام BOBBST انجام می شود. در برخی چاپ ها این مراحل هم‌زمان انجام می شود اما برخی از دستگاه ها مانند دستگاه لترپرس قالب تیغ و برجسته باید جدا باشند تا کیفیت جعبه نهایی بالا باشد.

 بستن درب و کف جعبه های دارویی و بهداشتی

انتخاب قفل درب و کف جعبه های دارویی اهمیت دارد زیرا علاوه بر تأثیر بر نحوه استفاده در محافظت از کالا نیز اهمیت دارند. چند مدل از قفل های درب و کف جعبه های دارویی به شرح زیر است:

قفل ساده

کف قفلی

قفل لاگباتم

قفل کیبردی

قفل منقسم دار

درب و کف روی هم

 

تیغ زنی و قفل جعبه های دارویی

 

اما کدام مناسب داروی شما هستند. انتخاب قفل بر اساس نوع دارو، نوع مصرف ، اهمیت دارو و سهولت دسترسی به آن است. در دارو های پر اهمیت که باید سهولت دسترسی به دارو بالا باشد قفل ساده بهترین گزینه است. این قفل یکی از ساده‌ترین قفل‌های انواع جعبه می ‌باشد که بعد از بسته‌ شدن درب یک ضاعده یک تا دو سانتی به داخل خود جعبه برگشته و درب جعبه را قفل می نمایید. این قفل هم برای کف جعبه و هم برای درب جعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگر قفل ها برای جعبه های بهداشتی و دارو های کم اهمیت تر بعد از قفل ساده، استفاده می شود. برای محصولات بهداشتی آرایشی تنها زیبایی و لوکس بودن قفل جعبه است که اهمیت دارد. زیرا زیبایی در این محصولات در بازاریابی امری اساسی است.

 

مطالب مرتبط

تولید و چاپ جعبه دارویی

# ساخت جعبه مقوایی پشت سفید

# طراحی قفل جعبه