جعبه و بسته بندی

چاپ جعبه با یووی موضعی

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

چاپ جعبه با یووی موضعی

یووی (UV)  در واقع نوعی عملیات پس از چاپ برای جعبه ها و بسته بندی کالا ها می باشد. برای چاپ یو وی نیاز به مایعی خاص و دستگاهی خاص می شود. یو وی در واقع نام مایعی است بی رنگ که در داخل سیلندری به نام سیلندر یو وی یا سیلک اسکرین قرار می گیرد. این مایع یو وی با استفاده از این سیلندر یا  سیلک اسکرین بر روی کاغذ یا مقوا منتقل می شود. این مایع بی رنگ  به روش ماورا بنفش خشک می شود و پس از خشک شدن حالتی براق بر روی سطح ایجاد می کند. در چاپ جعبه با یو وی دو روش متداول است و در چاپخانه ها استفاده می شود.

 

چاپ جعبه با یووی موضعی

 

1 .یووی سیلندری

2.یو وی موضعی

 

جعبه هایی که با این روش تولید می شوند زیبایی بصری بیشتر داشته و برای هدایای شخصی، هدایای تبلیغاتی و یا بسته بندی کالا های لوکس مناسب هستند. البته این براقیت این جعبه ها در جلب نظر مشتری نیز نقش مؤثری دارد.

چاپ جعبه با یووی سیلندری

سیلندر دستگاهی است که امکان ایجاد پوشش براق بر روی جعبه های بسته بندی را ایجاد می کند. این دستگاه ها امکان ایجاد پوشش کامل را دارند. و با این روش کل جعبه پوشش دار می شود. ابعاد جعبه و نوع کاغذ در این دستگاه ها اهمیتی ندارد. اما در مورد کاغذ هایی که لب چسب دار هستند باید دقت شود تا این مایع یو وی با چسب برخورد نداشته باشد. زیرا با برخورد یو وی با چسب  امکان چسبیدن لب چسب با چسب صحافی کاهش پیدا کرده و برای حل این مشکل از چسب مخصوصی به نام  چسب M استفاده می گردد. این دستگاه توانایی چاپ یووی 50000 کاغذ با سایز های مختلف و جنس های متنوع کاغذ و مقوا را دارد.

 

چاپ جعبه با یووی موضعی

 

چاپ جعبه یووی موضعی برجسته:

در واقع استفاده از یو وی نوعی روش پوشش دار کردن سطح با استفاده از اشعه ماورابنفش است. اما گاهی تنها بخشی از جعبه قرار است که پوشش دار شود. برای  چاپ جعبه با یو وی موضعی از کلیشه های مجزا برای چاپ استفاده می گردد. برخی از نقاط چاپی با استفاده از این شابلون ها و مایع یووی برجسته می گردند. در روش چاپ یو وی موضعی جعبه ها، کاغذ یا مقوا از زیر توری سیلک اسکیرینی که محتوی مواد یو وی بی رنگ است، عبور می کند. با توجه به شابلون ها محل های مشخص شده یووی می شود و با اشعه ماورابنفش خشک می گردد.  این لایه برجسته حالت سایه روشنی بر روی سطح جعبه ایجاد می کند که علاوه بر براقیت، جذابیت بصری ویژه ای به جعبه نهایی می دهد.

 

چاپ جعبه با یووی موضعی

 

گاهی تمامی این مراحل به صورت اتوماتیک پشت سر هم انجام می شود و این کار توسط دستگاهی به نام دستگاه یو وی موضعی ساکورایی انجام می شود. این دستگاه ها قابلیت انجام یووی شنی، یووی موضعی معمولی و یووی برجسته را دارد. در بسته بندی محصولات تجاری، جعبه هایی که با یووی موضعی پوشش دار شده اند بیش از چاپ جعبه با یو وی سیلندری کاربرد دارد. زیرا براق کردن نام شرکت، برند تجاری، لوگوی محصول و ... بسیار متداول است و تأثیر تبلیغاتی بیشتری برای محصول به همراه دارد. 

دستگاه های مختلف چاپ یووی موضعی جهت چاپ بر روی انواع جعبه های بهداشتی نیز مناسب هستند.

مقالات مرتبط

طراحی و چاپ جعبه لباس

# طراحی و چاپ کارتن با رویه سفید

# طراحی و چاپ جعبه یک طرف چسب