مطالب آموزشی

خلاقیت در طراحی گرافیکی

  • نویسنده: ریحانه یحیی
  •     
  • :تاریخ

خلاقیت در طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکی مانند دیگر علم های به روز دنیا روز به روز در حال پیشرفت و تحول است. خلاقیت آن چیزی است که هر طراح و هر مشتری به دنبال آن است. کلید موفقیت تمامی طرح های گرافیکی، خلاقیت و به روز بودن است. این همان دلیلی است باعث شده تا طراحان حرفه‌ای علم و هنر خود را به روز نگه داشته و به دنبال بهبود آن باشند. خلاقیت نیز مانند دیگر هنرها نیاز به تمرین دارد. آنچه که یک طراح را خلاق می کند تمرکز است. یک طراح حرفه ای برای ایجاد یک اثر خلاقانه ابتدا روی طرح و هدف از طراحی تمرکز می کند. زمانی که هدف از طراحی واضح گردد و راجع به آن شفاف سازی گردد، یک اثر خلاقانه نیز به همراه دارد. این شفافیت باید به بقیه اعضای تیم حتی قسمت چاپ نیز منتقل گردد. همراهان و همکاران پروژه در ایجاد و پیش برد یک اثر خلاقانه تأثیر به سزایی دارند. انتخاب سبک و برنامه ریزی در رابطه با طرح از خلاقیت طراح می کاهد.

 

خلاقیت در طراحی گرافیکی

 

 طراحان بزرگ دنیا برای ایجاد یک اثر خلاقانه توصیه کرده اند که بدون هیچ پیش زمینه ای و با ذهنی خالی شروع به طراحی شود. برای خلاقیت بیشتر ایده ای برای خود تعریف می کنند و یک تصویر در صفحه ایجاد می کنند و با نگاه کردن به آن تصویر دوم را خلق می کنند و با ایجاد ارتباط بین آن‌ها خلاقیت اثر را افزایش می دهند. البته در تمامی این مراحل هدف و موضوع طرح گرافیکی در نظر گرفته می شود. پارامتر های دیگری که در طراحی گرافیکی خلاقانه در نظر گرفته می شود مخاطبان طرح، و نظر کارفرما است. این دو گروه از افراد، نظرات و سلایقشان در زمان طراحی، برای طراح محدودیت ایجاد می کند.  

 

خلاقیت در طراحی گرافیکی

 

ویژگی های یک طراح گرافیکی خلاق

طراح های خلاق بر خلاف آنچه که تصور می شود همیشه به دنبال الهام گرفتن از طرح های دیگر طراحان هستند. این بدان معنی نیست که یک طرح کپی شود بله این امر باعث به روز نگه داشتن طراح می شود. مهم‌ترین ویژگی یک طراح خلاق به روز بود و پیشرفت در زمینه تکنولوژی روز دنیا است.

مطالعه مطالب مرتبط با طراحی گرافیکی، (به صورت دیجیتال و چاپی) امری مهم است. ارتباط با دیگر افراد گرافیست و صحبت با آن‌ها، آخرین رویداد های دنیای طراحی را در اختیار طراح قرار می دهد. این اطلاعات به روز و مهم باعث تمرین در خلاقیت و در نتیجه افزایش خلاقیت در طراح می گردد. زمانی که طراح با یک همکار در مورد یک طرح صحبت می کند و به بررسی جزئیات آن می پردازد مانند این است که آن طرح را مجدد می کشد و این برای طراح یک تمرین خلاقیت است.

 

خلاقیت در طراحی گرافیکی

 

 

طراحان خلاق و حرفه ای دنیا، از روز اول حرفه ای نبودند، بلکه آن‌ها نیز روزی تازه کار بوده و طرح های ساده ای داشته اند. برای تمرین بیشتر این افراد همیشه توصیه می کنند که طرح های قدمی خود را مجدد طراحی کنید. این کار نه تنها خلاقیت طراح را افزایش می دهد بلکه پروسه پیشرفتش را نیز، به او  نشان می دهد.

ذهن خلاق تنها در زمان های اداری و در شرکت فعالیت نمی کنند، بلکه گاهی در سفر، در هنگام خرید و یا در شب کنار میز شام یک طرح خلاقانه به ذهن خطور می کند. به همین منظور هر طراحی لازم است یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشد تا ایده ها و نظرات خود را در هر زمانی یادداشت کند.

 

خلاقیت در طراحی گرافیکی

 

در آخر این نکته را یادآور می شوم که یک طراح حرفه ای و خلاق گرافیکی، قبل از طراحی جامعه هدف خود را مشخص می کند و سلیقه مخاطب و مشتری را در نظر می گیرد، سپس به بررسی موضوع کار و شفاف سازی در ابعاد مختلف موضوع می پردازد، طرح های خلاقانه و ایده هایی که به ذهنش رسیده را بررسی می کنند و در آخر به اجرای آن‌ها و هماهنگ سازی المان های طراحی شده می پردازد.

 

مقالات مرتبط

 کاربرد طراحی گرافیک در تبلیغات

# باید ها و نباید ها در طراحی گرافیکی

# اصول پایه در نرم افزار Illustrator