چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال کتاب

  • نویسنده: نسیم نیری
  •     
  • :تاریخ

چاپ دیجیتال کتاب

برای چاپ دیجیتال کتاب از چاپگرهای لارج فرمت، پرینترهای جوهر افشان و لیزری حرفه ای استفاده می شود.

مزیت های چاپ دیجیتال

سرعت فوق العاده بالایی دارد و به اپراتور نیز نیازمند نمی باشد, همچنین مخصوص چاپ موارد تیراژ پایین است. چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ افست از هزینه بیشتری برخوردار است اما با صرفه جویی در هزینه پلیت های چاپ، قسمتی از هزینه چاپ در تیراژهای پایین جبران می گردد به همین دلیل موجب شده است که چاپ دیجیتال کتاب ( تیراژ محدود ) با صرفه تر از چاپ افست باشد. با پیشرفت تکنولوژی و مرور زمان دستگاه های چاپ دیجیتال نیز پیشرفت کرده اند و باعث شده است که هزینه ‌های تمام شده برای این چاپ کاهش پیدا نمایند و محدودیت تیتراژ از نگاه اقتصادی کم اهمیت جلوه نماید و برای تیراژ بالا نیز با صرفه باشد. نمونه کارهای چاپ دیجیتال شرکت طرح هرم را اینجا ببینید.

 

چاپ دیجیتال کتاب

 

تفاوت چاپ دیجیتال کتاب با چاپ افست

برای چاپ کتاب معمولا از چاپ افست استفاده می شود که یک روش سنتی است در این روش از طریق بکارگیری زینک و سیلندر عمل چاپ انجام می گیرد اما در چاپ دیجیتال این موارد وجود ندارد و تصاویر دیجیتالی از رایانه مستقیماً بر روی کاغذ به چاپ می رسند و کمترین تعداد که در این روش می ‌توانید استفاده کنید 1000 عدد است اما گاهی اوقات نیاز به چاپ کتاب در تیراژ پایین تر داریم برای مثال می‌ توان به جزوه های دانشگاهی یا کتاب‌ های دانشگاهی اشاره کنیم که نیاز به چاپ محدود دارند علاوه بر این موارد امروزه شرایط بازار کتاب، به شکلی است که برخی کتاب ها که موضوعشان زیاد در معرض توجه عموم نیست، فروش تضمین شده‌ ای ندارند و ممکن است ناشر را در مرحله فروش با مشکلاتی مواجه کند.

در چنین شرایطی چاپ دیجیتال کتاب توصیه می گردد که از نظر اقتصادی نیز روش بسیار مناسب و با صرفه ای است. در چاپ دیجیتال کتاب برخی از مراحل قبل از چاپ همانند لیتوگرافی و پیاده سازی محتوا روی سیلندرها حذف شده‌اند و فرآیند چاپ در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد بنابراین در فرصت کم نیز چاپ تعدادی کتاب امکان پذیر می باشد به عبارت ساده‌ تر در چاپ دیجیتال به محض اینکه فایل های دیجیتال کتاب آماده شدند می توان فرآیند چاپ را شروع نمود. نمونه کارهای چاپ دیجیتال شرکت طرح هرم را اینجا ببینید.

 

چاپ دیجیتال کتاب

 

ویرایش و تغییر محتوای کتاب

یکی از ویژگی ‌های مهم چاپ دیجیتال که بسیار مورد توجه هواداران این روش قرار گرفته است امکان تغییر در محتوا و تصاویر آن در هر لحظه از فرآیند چاپ می باشد در حالی که در چاپ ‏افست پس از آماده سازی سیلندرها این امر ممکن نمی باشد و یا دارای هزینه بسیاری است.

صرفه جویی در مواد اولیه

به دلیل دقت بالا دستگاه های دیجیتال، در چاپ دیجیتال کتاب، مواد شیمیایی و کاغذ کمتری استفاده می شود در نتیجه مواد باطله کمی ایجاد می نماید که این امر کاهش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

صرفه جویی در نیروی انسانی

در روش چاپ دیجیتال چون برخی از مراحل قبل از چاپ حذف شده ‌اند بنابراین نیاز به نیروی انسانی کمتر است همچنین دیگر نیازی نیست که مانند چاپ افست به دستگاه های دیجیتال سرکشی کرد و تنظیمات آنان را در حین چاپ چک کرد در نتیجه در نیروی انسانی نیز صرفه جویی می شود. نمونه کارهای چاپ دیجیتال شرکت طرح هرم را اینجا ببینید.